Archive for the ‘Ostatní’ Category

posted by redakce on Bře 8

Cestovat se střešním boxem je dnes už běžnou záležitostí. Zvyšuje se tím pohodlí všech cestujících. Díky boxům si s sebou můžete vzít věci, o kterých se vám dříve mohlo jen zdát. Se střešním boxem je ale spojena i zodpovědnost zvolit ten správný typ. Jinak byste mohli ohrozit nejen sebe, ale i druhé. Jak tedy vybrat ten správný typ, ať už vám zajišťuje střešní box půjčovna nebo ho plánujete zakoupit sami? Máme pro vás čtyři parametry, které vás dovedou k tomu správnému výběru střešního boxu.

1. parametr – správná velikost

Hlavním parametrem výběru je volba té správné velikosti. Klíčová bude odpověď na otázku, co vlastně budete ve střešním boxu převážet? Půjde hlavně o dětský kočárek? Nebo o lyže a snowboardy? Nebo byste do střešního boxu chtěli dávat jiná zavazadla? Pokud jde o rozměry střešních boxů, obecně platí následující pravidlo:

  • kratší a vyšší střešní boxy se hodí pro přepravu kočárků nebo zavazadel,
  • delší střešní boxy s menší výškou (někdy přezdívané „rakve“) jsou vhodné pro přepravu lyží a snowboardů.

Tip: Věděli jste, že největší střešní boxy poberou až 5 párů lyží nebo 4 snowboardy? Při výběru proto myslete na celou rodinu.

2. parametr – vhodné uchycení

Dalším kritériem pro výběr toho správného druhu střešního boxu je jeho způsob uchycení k vozu. Nejprve se ujistěte o kompatibilitě boxu přímo s vaším typem automobilu. U boxů se můžete setkat s následujícími možnostmi uchycení:

  • pomocí U-profilu,
  • pomocí takzvaní T-drážky v příčníku,
  • systém PowerClick s rychloupínacími čelistmi.

Tip: Nezapomeňte střešní box umístit rovnoběžně s bokem vozu. Pokud by byl střešní box našikmo, zvýšil by se odpor vzduchu.

3. parametr – pohodlné zamykání

Dalším důležitým parametrem je systém zamykání střešního boxu:

  • klasické uzamykání jednotlivých, zpravidla dvou zámků,
  • pohodlné centrální uzamykání.

Tip: Vyzkoušejte střešní box s možností otevírání z obou stran. Výrazně se tím zvyšuje vaše pohodlí při manipulaci s nákladem.

4. parametr – správná nosnost

Posledním a velmi důležitým kritériem, je správně zvolený box s ohledem na skutečnou nosnost. Pamatujte, že nejde jen o to, co se vám zdá, že se do boxu vejde. Klíčová pro bezpečnost střešních boxů je především kapacita příčníků, které box nesou. Proto se předem informujte o nosnosti nejen každého typu střešního boxu, ale i příčníků, a pak se rozhodněte pro ten správný typ.

posted by David K. on Bře 6

SPZ neboli registrační značka je nedílnou a velice důležitou součástí jakéhokoliv automobilu. Jde o identifikační prvek prozrazující, komu vůz patří, respektive kdo je majitelem. Tuto informaci si může policie poměrně rychle dohledat. Při jízdě se může stát, že svoji SPZ ztratíte. V horším případě může nastat situace, kdy vám ji někdo ukradne. Ať tak či onak, měli byste vědět, jak v takový okamžik zareagovat. A právě s těmito scénáři vás seznámíme v následujících řádcích.

Bez SPZ nesmíte na silniční komunikace

Pokud zjistíte, že na svém voze nemáte registrační značku, neměli byste s ním pokračovat v jízdě na silničních komunikacích. Jestliže k odpadnutí došlo na běžné silnici, tak určitě stojí za to se otočit a podívat se, zda ji nenajdete po cestě. Na dálnici nic takového neprovádějte. Když SPZ nenajdete, neměli byste s vozem pokračovat v jízdě. Takovou situaci lze s největší pravděpodobností třeba řešit prostřednictvím odtahu.

Podobná situace nastává v okamžiku, kdy vám ji někdo odcizí na parkovišti. Jestliže v obou případech značku nenajdete, udělejte si raději fotodokumentaci a vše nahlaste na policii. Fotodokumentace je nutná pro případ, že by vaši značku někdo zneužil k trestné činnosti a vy jste byli schopni prokázat, že vám už v konkrétní den chyběla na voze.

O nové značky požádejte na úřadu

Nové značky vám budou poskytnuty na příslušném úřadu. Počítat samozřejmě musíte s tím, že si je zaplatíte. Obě tabulky stojí kolem 450 Kč. Zároveň máte povinnost donést na úřad druhou zbývající značku. S sebou si určitě vezměte malý a velký technický průkaz. Kromě něco vám nesmí chybět ani průkaz totožnosti. Podstatné je také prohlášení od policie prokazující, že jste ztratili nebo vám byla ukradena registrační značka. Spolehnout se můžete na to, že vydání registrační značky proběhne obratem, takže můžete vozit ihned využívat.

posted by David K. on Úno 20

Palivo je pro náš automobil pomyslnou živou vodou, bez které by jednoduše nejelo. Pokud máte benzínový motor, musíte do něj nalít benzin. Jestliže disponujete dieselovým motorem, bude pro vás vhodná nafta. Tento článek zaměříme na to, co se stane, když si na čerpací stanici náhodou prohodíte pistole a načerpáte do vozu špatné palivo.

Nutno podotknout, že u modernější benzínky disponují novějšími pistolemi, takže ty větší pro naftu byste teoreticky neměli dostat do hrdla benzínového auta. Najdou se ale i tací šikulové, kterým se to podaří.

Natankovali jste špatné palivo?

Může se to stát naprosto každému. Zamyslíte se, řešíte nějaký problém a je to hned. Najednou máte v nádrži jiné palivo. Když si toho všimnete hned na začátku, nic není ztraceno. Jeden litr nafty v benzínu motoru asi nemusí příliš ublížit. Horší je, když si natankujete větší množství nebo dokonce plnou nádrž.

V ideálním případě byste neměli auto startovat, protože díky tomu natropíte ještě více škody. Vhodné je obrátit se na asistenční služby, které váš vůz odtáhnou do servisu a tam problém odstraní. Tato chyba vás však bude stát jisté finanční prostředky.

Je to vytažení špatného paliva z nádrže, jeho likvidace, vyčištění palivového filtru, popřípadě dalších dílů. Už jen z pohledu likvidace paliva lze očekávat, že čím více ho bude třeba odsát z nádrže, tím více zaplatíte.

Oprava svépomocí

Pokud vás tento problém potká na čerpací stanici za domem, můžete se nechat odtáhnout sousedem a pustit se do vytažení paliva svépomocí. K realizaci této činnosti je však zapotřebí, abyste věděli něco o autech. Co je nutné vyměnit, vyčistit a podobně. Obvykle bývá zvykem, že záměna paliva může poškodit spíše modernější motory, které jsou na tyto věci náchylnější nežli staré zaběhlé motory. Proto při tankování myslete vždy na tankování a nic jiného.

posted by David K. on Led 23

Celopolep, to je pojem, se kterým se můžete v automobilovém světě setkávat čím dál častěji. Někdo si možná řekne, proč si nechávat polepit vůz nějakou fólií? Jenže důvodů může být více a navíc, polepený automobil byste od toho nepolepeného jenom stěží rozeznali. Pokud chcete vědět více, začtěte se do následujících řádků.

Polep není pouze o designu

Bavme se o tom, že pokud se rozhodnete pro polep na automobilu, oslovíte skutečné profesionály. Jedině tak se dopracujete k požadovanému výsledku. Polep, to je především změna celkového designu auta. Pokud jste si pořídili vůz s bílou metalízou, můžete ho díky polepu změnit třeba na černou, a ještě v matu. A to už je radikální změna. Použití těch správných fólií zapříčiní, že povrch auta jen stěží rozeznáte od klasické metalízy.

Není to ale jenom vzhled, který vás může vést k využití celolepu nebo jenom částečného polepení vybraných částí automobilu. Přínosem je primárně vysoká mechanická odolnost. Díky tomu budete mít původní lak stále jako nový. Polep bude vaše vozidlo chránit před nežádoucím poškrábáním, oděrkami a poškozením od kamínků. Novodobé polepy zajišťují skutečně vysokou ochranu. V rámci profesionálního aplikování se navíc můžete spolehnout na životnost v délce trvání až deset let. To znamená, žádné odchlípnuté růžky a podobné věci.

Chcete sundat polep? Žádný problém

Omezovat se nemusíte ani v okamžiku, kdy se rozhodnete sundat polep. Ať už z důvodu, že se vracíte k původnímu laku nebo třeba kvůli prodeji automobilu. Sundání polepu profesionály je rychlé, navíc lak je nepoškozen a po polepu nebude ani památky. Vy opět získáte vůz ve své původní metalíze, která bude mít i po ujetí mnoha kilometrů vynikající stav.

Nebojte se polepů na vůz, s nimiž můžete změnit design vozidla v maximální míře. Dokazuje to kombinován barev a podobně.

posted by David K. on Pro 19

Moderní automobily jsou v dnešní době vybaveny nejrůznějšími systémy, které se starají o vyšší bezpečnost a slouží ke snazšímu řízení. Jedním z takových pojmů je i tempomat. Jenže, není tempomat jako tempomat. Setkat se můžete s tím klasickým, adaptivním a prediktivním adaptivním. Pokud nevíte, co si pod těmito pojmy představit, začtěte se do následujících řádků.

Fungování klasického tempomatu

Nejprve se pojďme věnovat té úplně nejzákladnější verzi tempomatu. Ten má poměrně jednoduché ovládání. Tempomat jednoduše zapnete a ten bez ohledu na jakékoliv další věci udržuje nastavenou rychlost. Tu mimochodem můžete korigovat například ovládacími prvky na volantu. Díky tomu nemusíte mít nohu na plynu. Když pak šlápnete na brzdu kvůli tomu, že je před vámi překážka, tempomat se automaticky vypne.

Adaptivní a prediktivní adaptivní tempomat

Pokud jde o adaptivní tempomat, ten už představuje vyspělejší systém. Adaptivní tempomat je už vybaven několika dalšími senzory, prvky a systému zajišťujícími ještě lepší a bezpečnější fungování tempomatu. S tímto tempomatem už nemusíte sami manuálně zpomalovat, když je před vámi překážka. Adaptivní tempomat přizpůsobí rychlost provozu zcela sám a tím udržuje bezpečnou vzdálenost za vozy před vámi.

Když se řekne prediktivní adaptivní tempomat, jde o jednu z nejvyspělejších technologií. Tento tempomat funguje jako adaptivní a přináší ještě něco navíc. Prediktivní schopnosti brždění jsou závislé nejenom na překážkách před vámi, ale také na místě, kde zrovna jedete. Zjednodušeně řečeno si můžete představit, že prediktivní adaptivní tempomat za vás bude například zpomalovat v zatáčkách a podobně. S takovým systémem už na volantu nemusíte nic regulovat a hlídat.

Když si budete pořizovat nový automobil s tempomatem, zajímejte se o to, o jakou variantu tempomatu se jedná. Jak vidno, rozdíly jsou značné.

posted by David K. on Lis 7

Dovolená v obytném voze je bezpochyby nezapomenutelnou. Pokud tímto dopravním prostředkem rádi cestujete, měli se důkladně vybavit na cestu. Jedním z nepostradatelných doplňků je jistě vhodně zvolená baterie. V jejím případě uvažujte o tom, jaké bude její hlavní využití. Jestli ji pořídíte pouze do motorové části nebo naopak dokoupíte další baterii do interiéru, kde vám bude poskytovat důležitý zdroj energie.

Vyměňte klasiku za něco lepšího

První variantou může být samozřejmě klasická baterie se stovkami nabíjecích cyklů, která je schopna dávat spíše krátkodobé velké proudy. Je však pravdou, že doba jde v tomto směru neustále kupředu. To znamená, že se můžete porozhlédnout po něčem lepším a modernějším. Jestliže dáváte přednost spolehlivosti, stabilitě a bezpečí, osloví vás lithiové baterie. Výjimkou pochopitelně nejsou ani gelové baterie. Při jejich umístění v interiéru přece jenom nebudete řešit nebezpečný elektrolyt a podobné neduhy.

A v čem vynikají moderní gelové baterie pro karavany? Jsou naprosto bezúdržbové, mají minimální míru samovybíjení, a hlavně jsou teplotně stabilní. Elektrolyt v gelové podobě má zkrátka něco do sebe. Určitě se nemusíte obávat jejich hlubokého vybití, z něhož se zároveň poměrně rychle zotaví. Nehrozí ani koroze elektrod. Tohle všechno se pak promítá do celkové životnosti.

Osvědčené baterie do karavanu

Trh s bateriemi do karavanů je doslova přesycený. Díky tomu máte možnost velice pestré volby. Nemusíte se omezovat z pohledu technický parametrů baterie, značky a pořizovací ceny. Každý si v tomto ohledu přijde na to své. Jestliže chcete pár tipů na prověřené značky baterií, tedy je máte – Ampercell, PowerBoozt, Brunner, Victron, VARTA, Cadillock a EXIDE.

Nepodceňujte výběr baterie do karavanu, protože jde o investici na delší dobu spojenou také s vaším komfortem při jejím pravidelném využívání.

posted by David K. on Říj 24

Každý určitě někdy zažil, že provoz na silničních komunikacích je pěkná divočina. Do nebezpečné situace se můžete dostat velice rychle. To platí dvojnásob v noci. Pokud jste v roli chodce nebo cyklisty, platí pro vás ze zákona jistá povinnost, s níž vás nyní podrobněji seznámíme.

Reflexní prvky od roku 2016

Vzhledem k tomu, že přibývalo nehod chodců, kteří se pohybovali na neosvětlených komunikacích mimo město a nebyly vidět, v roce 2016 vešla v platnost novela zákona. Jde o zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu. Novela je platná od 20. 2. 2016.

Zavádí především povinné reflexní prvky pro chodce, kteří se vydávají na silniční komunikace za zhoršené viditelnosti. Nejčastěji je to mimo města a obce, kde nejsou osvětlováni veřejnými světly. Mimochodem, stejnou povinnost mají i cyklisté, kteří by měli mít i důkladně označené kolo.

Jaké lze zvolit reflexní prvky?

Když se řekne pojem „reflexní“, každý si asi okamžitě představí reflexní vestu. Je však pravdou, že tomu tak nemusí pokaždé být. Zvolit samozřejmě můžete i řadu ostatních reflexních prvků, i když vesty jsou asi nejlépe vidět. Obecně platí, že čím větší reflexní plocha, tím lépe, protože řidič ve tmě vás snadněji a dříve zaznamená.

Hodně využívané jsou však reflexní pásky. Když si ji nasadíte na ruku nebo část oblečení směrem do silnice, dáte řidiči jasný signál o tom, že komunikaci je nějaká překážka. Reflexní prvky je pochopitelně možné kombinovat. Základem je fakt, abyste jako chodci na silnici byli co možná nejvíce vidět. To samé platí také o cyklistech. Jako reflexní prvek může posloužit i baterka nebo jiný druh osvětlení, jímž předáváte řidiči informaci o pohybu na komunikaci.

Nepodceňujte důležitost reflexních prvků po setmění. Nejenom, že splníte zákonnou povinnost a vyhnete se pokutě, ale hlavně ochráníte svoje zdraví. A to je nejdůležitější.

posted by David K. on Říj 10

Pojďme se v dnešním článku věnovat vlastnickým právům spojeným s dopravními prostředky. Automobil je pro mnohé z nás nepostradatelnou součástí každodenního žití, o tom není žádných pochyb. Věděli ale o tom, že právě s jeho vlastněním a provozováním se pojí dva odlišné pojmy? Ano, je to vlastník a provozovatel. Pokud mezi oběma výrazy nemáte úplně jasno, začtěte se do následujících řádků.

Kdo je vlastním automobilu?

Význam tohoto pojmu je do jisté míry vypovídající. Vlastníkem je ten, kdo si vozidlo nějakým způsobem pořídil. Zaplatil za něj a nyní je jeho majetkem. To znamená, že takový člověk je kromě jiného uveden i v registru řidičů. Jde o osobu, která se s daným vozem může nakládat dle vlastních potřeb. Vlastník může automobil dále prodat, pronajímat a podobně.

V souvislosti s vlastníkem je zapotřebí zmínit jednu důležitou povinnost. Pokud dojde k jeho změně, musí být neprodleně nahlášena na registru vozidel. Pro tyto případy dnes platí ohlašovací povinnost.

Kdo je provozovatele vozidla?

Nyní se pojďme zaměřit na druhý pojem související s provozovatelem vozu. Provozovatel je ten, kdo nemusí být za každou cenu vlastníkem automobilu. S ním může být pouze dohodnutý na tom, že vůz bude provozovat. To znamená, že ho využívá a zároveň se stará o jeho opravy a dobrý technický stav.

Nutno podotknout, že pokud je provozovatelem vozidla jiná osoba než vlastník, musí být také zapsána v registru vozidel. I při jeho změně platí ohlašovací povinnost jako u majitele vozu. Provozoval samozřejmě nemá žádné majetkové právo nakládat s automobilem. V závislosti na dohodě nebo smlouvě s vlastníkem jej pouze provozuje. Tím jeho pravomoci obvykle končí.

Nyní tedy už víte, jaký je rozdíl mezi vlastníkem a provozovatele dopravního prostředku a tyto dva pojmy tak nebudete zaměňovat. Každý má totiž svůj význam.

posted by David K. on Zář 26

Zima s sebou obvykle přináší i velkou spoustu sněhu, který je všude kolem nás. A mimo jiné také na silničních komunikacích. Naštěstí jsou tyto úseky nejenom dostatečně prohrnovány, ale také posypávány, aby na nich byl zajištěn co možná nejbezpečnější provoz. Posypový materiál je hlavním tématem zimní sezóny. Jestliže vás zajímá, jaký posyp patří k těm nejpoužívanějším, pak se začtěte do následujících řádků.

Posypové materiály v Evropské unii

Je pravdou, že většina zemí Evropské unie používá totožný posypový materiál. Největší zastoupení má pochopitelně sůl, drť a písek. Jen pro zajímavost můžeme uvést, že ročně se v České republice použije více jak 400 tisíc tun drti, kolem 200 tisíc tun soli a zhruba polovina této hodnoty písku. Situace se pochopitelně liší každý rok, protože někdy jsou zimy krutější, jindy zase mírnější.

Pokud se máme vrátit ještě k samotnému posypovému materiálu, je vhodné zmínit se i o dalších typech posypů. Na ty můžete narazit nejenom v Česku, ale především v jiných státech Evropské unie. Za výše uvedenými posypovými materiály stojí v řadě třeba různé typ strusky a škváry. Pokud jde o domácnosti neboli příjezdy z pozemků na hlavní komunikace, lidé si nejčastěji vypomáhají pilinami a popelem.

Rozmrazovací látky nejsou řádnou výjimkou

Není to ale jenom surový posypový materiál, který je využíván na silničních komunikacích. Při jízdě na mnoha úsecích si můžete všimnout, že některé části silnic, a to především mostů jsou ošetřovány chemicky, tedy postřikem zabudovaným v silnici. Jde o rozmrazovací látky upotřebitelné také v rámci posypových materiálů. V tomto směru lze zmínit například chlorid sodný, vápenatý a draselný, síran amonný, dusičnan amonný a také octan draselný.

Je pravdou, že bez posypu na silničních komunikacích se jízda jakýmkoliv dopravním prostředkem stává poměrně nebezpečnou.

Copyright © 2023 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.