Autor: David H. datum: Pro 23 kategorie: Auto

Pokud se domníváte, že snaha o to najít co nejlepší náhradu za spalovací motory aut je záležitostí několika posledních let, mýlíte se. Už před více než šedesáti lety se objevil projekt na automobil, který by nebyl poháněn ani benzínem, ani naftou, ani elektřinou, ale jaderným reaktorem. Psal se rok 1958 a americká automobilka Ford představila svůj návrh vozu s názvem Ford Nucleon.

Jak měl automobil fungovat?

Jaderná energie byla po celou dobu padesátých let v centru pozornosti nejrůznějších vědců a inženýrů, kteří se pokoušeli přijít na co nejlepší možnosti, jak ji pro lidstvo využít. Konstruktéři automobilky Ford tak přišli s nápadem vozu poháněného právě jedním malým jaderným reaktorem. Kromě tohoto reaktoru měl mít automobil ještě parní turbínu, která zajišťovala změnu tepla, které by vzniklo při jaderném štěpení, na vodní páru. Tato vodní pára by pak následně poháněla turbogenerátor, který by vyráběl elektřinu. Automobil měl obsahovat jednu kazetu s radionuklidy, která měla mít dojezd až osm tisíc kilometrů a poté by byla vyměněna za novou.

Proč zůstal Ford Nucleon pouze ve fázi projektu?

Přes velkolepé plány ale žádný skutečný automobil na jaderný pohon vyroben nebyl. Jedním z důvodů bylo to, že konstruktéři vycházeli z předpokladu, že se brzy podaří jaderné reaktory miniaturizovat a také přijít na to, jakým materiálem je odstínit, neboť běžně používané olovo, není z hlediska své hmotnosti v případě osobních automobilů možné použít. Další komplikace se týkaly vybudování specializovaných stanic s odbornou obsluhou, která by mohla pracovat s vysoce radioaktivním vyhořelým pohonným článkem, a v neposlední řadě se samozřejmě nabízí i otázka, kam by se v případě masové výroby automobilů obrovské množství vyhořelých článků ukládalo.

Model Fordu Nucleon můžete vidět v Muzeu Henryho Forda v americkém Dearbornu.

Okomentuj

Copyright © 2020 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.