Archive for the ‘Auto’ Category

posted by David H. on Úno 17

Většina lidí spíše touží po velkém autě a šetří třeba i celé roky, aby si mohli pořídit vůz svých snů. Velké, ale vždy nemusí znamenat lepší, za neuvěřitelné peníze se prodává i velice malinké autíčko, resp. vůbec to nejmenší auto na světě. Mezi lety 1963 a 1964 bylo vyrobeno jen 47 vozítek Peel P50. Drží dodnes rekord jako nejmenší auto světa. A cena? Přibližně tolik jako zcela nové Porsche.

Malé a lehké jako pírko

Firma Peel Engineering Company se tehdy rozhodla, že bude vyrábět miniaturní auto, které bude snadné kdekoli zaparkovat, bude mít malou spotřebu a vůbec bude prostě kompletně malé. Na ostrově Man tak vzniklo auto s takřka neuvěřitelnými rozměry – jen 1,32 metru na délku, 1,2 metru na výšku a 1 metr široké. I takové malé vozítko ale potřebuje spolehlivý motor, i když úplně mu stačil motor motocyklový. Je to vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec Zweirad Union o objemu 49 cm3, s výkonem 3,1 kW (4,2 k) při 6800 ot. /min. Jeho síla je přenášena na jediné zadní kolečko pomocí řetězu. Autíčko se pyšnilo nejen velice skladnou velikostí, ale i nízkou hmotností. Neváží víc než štíhlá dospělá žena – pouhých 59 kilo. Řada mužů by jej tedy bez potíží mohla jednoduše chytnout do podpaždí a vyrazit s ním téměř kamkoliv. Kvůli své malé velikosti nedostalo ani zpátečku. Byla by moc drahá a nepotřebná, když auto lze snadno vzít a otočit tam, kam je potřeba.

edbdbaeaceecddfebbabd

Sběratelský kousek

O tomto malém skvostu na kolečkách se ale příliš nevědělo, jaksi si nenašel svou klientelu. To však platilo jen do roku 2007, kdy jej na testování dostal slavný motoristický pořad Top Gear. V rámci testování v něm Jeremy Clarkson zajel i do budovy vysílání BBC, vyjel s ním výtahem a zúčastnil se v něm i porady vysílání. A tak se toto neuvěřitelně malé autíčko dostalo do širšího povědomí veřejnosti, a tím začala stoupat i jeho cena. Ačkoli původní cena byla někde mezi 179 až 199 librami (dnes v přepočtu 6200–6900 Kč), na aukci před několika lety bylo vydraženo za 100 000 liber (3,5 miliónu korun).

posted by David H. on Úno 3

Je vám klastické auto již malé? Máte velkou rodinu a zvažujete koupi malé osobní dodávky? Poradíme vám, jak vybrat tu správnou pro vás, ve které se bude pohodlně cestovat a vejde se tam nejen vašem početná rodina, ale také veškerý náklad a zavazadla. Na výběr je řada modelů, které budou více či méně vyhovovat skoro každému. Na značce ale tolik nesejde, důležité jsou jiné věci.

Staré není lepší

Začněme u varianty nákupu zcela nové dodávky, která je logicky nejpohodlnější a nejjistější. Je to ale finančně nejnáročnější varianta, a pro mnohé je tedy zcela nedostupná. Navíc zcela nové auto velmi rychle ztrácí na hodnotě, což může být další důvod, proč se raději poohlédnout po ojetém voze. Budete-li mířit na staré vozy, které jsou finančně nejdostupnější, můžete sice financovat třeba i zcela z vlastních zdrojů, ale starý vůz představuje velké riziko. Nejrozumnější volbou se tedy jeví stará dobrá zlatá střední cesta, spočívající jen v málo opotřebované a pár let staré dodávce. Možná budete muset zvolit financování na splátky, ale tato investice bývá z dlouhodobého hlediska nejrozumnější.

edababeaceecddfebbd

Záruka

S ohledem na stáří auta je možná dobré zamyslet se i nad možností záruky. Lidé většinou při výběru ojetiny vůbec nepočítají, že by mohli na vůz dostat záruku. Jenže v dnešní době není výjimkou, že výrobce poskytuje prodlouženou záruku klidně i na pět let, případně ji za poplatek prodlouží. V případě, kdy se jedná o takto relativně nový vůz, je velká pravděpodobnost, že by případné vady mohly být ještě po nějaký čas kryty výrobcem, což je jistě velké plus.

Co tedy při nákupu dodávky zvážit?

  • Cena
  • Poměr stáří a ceny
  • Financování
  • Výrobce auta a možnost snadného servisu

Je-li to jen trochu možné, zkuste si sebou vzít na nákup někoho, kdo autům alespoň trochu rozumí.  Prodejce aut velice rychle pozná, že o autech nemáte ani ponětí, a nepoctivý člověk vás může snadno „natáhnout“. Doprovod s byť i jen amatérskými znalostmi vám může hodně pomoci.

posted by David H. on Led 6

Nákup ojetého vozu je vždy poměrně náročná věc, zvlášť pokud nejste zrovna expert přes auta. Takový vůz je nutné si skutečně pořádně prohlédnout, nenechat nic náhodě a rozhodně se držet rady „důveřuj, ale prověřuj“. Ani nákup ve známé prodejně nemusí být vůbec zárukou, že auto bude bez potíží fungovat a kupujete kvalitní vůz za dobré peníze.

Šest měsíců záruka

Díky novému občanskému zákoníku, existuje pojem tzv. skryté vady. Co si pod tímto pojmem v souvislosti s ojetými vozy představit a kdy vám může pomoci? Za skrytou se považuje taková vada, o které prodávající kupce neinformoval a kupující ji běžným způsobem nemohl odhalit. Není tedy na pohled zřejmá a projeví se až po nějakém čase používání vozu. Tento pojem se tedy snaží chránit i ty, kteří nemají s nákupem ojetin tolik zkušeností. Zákon stanoví maximální dobu šesti měsíců od uskutečněného prodeje jako dobu, ve které se může projevit skrytá vada. Může se jednat například o vadné turbo nebo palivové čerpadlo, únik chladící kapaliny nebo oleje a další. Jestliže se tato vada projeví během šesti měsíců, má se za to, že vada byla přítomná již při koupi.

auto

RyanMcGuire / Pixabay

Důkazy jsou nezbytné

I když to takto zní poměrně výhodně pro kupujícího, není to nutně tak. Prokázat skryté vady totiž může být relativně složité. Prodávající ručí výhradně za vady, kterými vůz disponoval v době prodeje. Nikoli za ty, které vznikly dalším opotřebením. Především je nutné vyloučit, že vada není specifikována ve smlouvě, není zcela zjevně viditelná a nemohla vzniknout běžným opotřebením vozu. Pokud jste i nadále přesvědčení, že se jedná o skrytou vadu, můžete uplatnit nárok na náhradu do 6 měsíců od data předání vozu. Můžete se domáhat opravy či výměny poškozeného vozidla. V případě, že vám prodejce nechce vyhovět zvažte soudní řešení sporu. Jděte do něj ale pouze tehdy, když jste si jisti, že budete schopni dobře prokázat váš nárok.

posted by David H. on Pro 23

Pokud se domníváte, že snaha o to najít co nejlepší náhradu za spalovací motory aut je záležitostí několika posledních let, mýlíte se. Už před více než šedesáti lety se objevil projekt na automobil, který by nebyl poháněn ani benzínem, ani naftou, ani elektřinou, ale jaderným reaktorem. Psal se rok 1958 a americká automobilka Ford představila svůj návrh vozu s názvem Ford Nucleon.

Jak měl automobil fungovat?

Jaderná energie byla po celou dobu padesátých let v centru pozornosti nejrůznějších vědců a inženýrů, kteří se pokoušeli přijít na co nejlepší možnosti, jak ji pro lidstvo využít. Konstruktéři automobilky Ford tak přišli s nápadem vozu poháněného právě jedním malým jaderným reaktorem. Kromě tohoto reaktoru měl mít automobil ještě parní turbínu, která zajišťovala změnu tepla, které by vzniklo při jaderném štěpení, na vodní páru. Tato vodní pára by pak následně poháněla turbogenerátor, který by vyráběl elektřinu. Automobil měl obsahovat jednu kazetu s radionuklidy, která měla mít dojezd až osm tisíc kilometrů a poté by byla vyměněna za novou.

Proč zůstal Ford Nucleon pouze ve fázi projektu?

Přes velkolepé plány ale žádný skutečný automobil na jaderný pohon vyroben nebyl. Jedním z důvodů bylo to, že konstruktéři vycházeli z předpokladu, že se brzy podaří jaderné reaktory miniaturizovat a také přijít na to, jakým materiálem je odstínit, neboť běžně používané olovo, není z hlediska své hmotnosti v případě osobních automobilů možné použít. Další komplikace se týkaly vybudování specializovaných stanic s odbornou obsluhou, která by mohla pracovat s vysoce radioaktivním vyhořelým pohonným článkem, a v neposlední řadě se samozřejmě nabízí i otázka, kam by se v případě masové výroby automobilů obrovské množství vyhořelých článků ukládalo.

Model Fordu Nucleon můžete vidět v Muzeu Henryho Forda v americkém Dearbornu.

posted by redakce on Pro 13

Kodiaq, Karoq, Kamiq. To je trojice exotických názvů modelů, které v poslední době patří mezi nejvyhledávanější vozy mladoboleslavské automobilky. Jejich charakteristický design, praktické jízdní vlastnosti a nadstandardní prostor z nich dělá jedničky ve svých třídách.

V čem vynikají

ŠKODA Karoq patří mezi vozy se skvělou technologickou a bezpečnostní výbavou. Posádku vozu chrání 9 airbagů, promyšlený systém ABS a ESC i asistenční systémy podporují řidiče při jízdě i při parkování. Výhodou je i počítač ŠKODA Connect, který propojí auto s vaším smartphonem.

Skoda Karoq

ŠKODA Kodiaq je prostorné SUV, které nabízí největší úložný prostor ve své třídě a sedm sedadel. Díky tomu je skvělou volbou jak pro větší rodiny, tak pro podnikatele. Samozřejmostí jsou bezpečností prvky, adaptivní podvozek i palubní počítač se systém ŠKODA Connect. V náročnějším terénu oceníte režim off-road.

Skoda Kamiq

ŠKODA Kamiq je sportovně-užitkový vůz, který využívá to nejlepší z praktičnosti kompaktních hatchbacků. Má výrazný tvar, přitom se hodí do městského provozu. U tohoto vozu můžeme vyzdvihnout modulární platformu MQB, díky které je mimo jiné možné regulovat sportovní podvozek za použití nastavitelných tlumičů. Bezpečnostní a asistenční systém, stejně jako infotainment jsou samozřejmostí.

Skoda cervena

Cena a dostupnost

Pokud přemýšlíte, že si některý z těchto vozů pořídíte, pak pro vás může být jednou z překážek cena. Jestli je to tak, můžeme vám doporučit poohlédnout se po nabídkách předváděcích nebo ojetých vozů. Mezi nabídkou autorizovaných dealerů se postupně objevují modely, které mají najeto jen pár stovek nebo tisícovek kilometrů, přitom jejich cena je mnohem příznivější než u nových modelů. Aktuálně si můžete vždy vybrat ze široké nabídky předváděcích vozů ŠKODA Karoq.

Tyto vozy doporučujeme pořizovat pouze u autorizovaných prodejců, kteří je nabízí v rámci programu ŠKODA Plus. Jen tak si můžete být jistí, že dostanete pečlivě prověřený vůz s transparentní servisní historií a jistým původem. K nákupu navíc často můžete získat také různé bonusy a můžete využít různých nabídek na financování vozu.

posted by redakce on Pro 9

Americký podnikatel a vizionář s jihoafrickými kořeny Elon Musk působil např. ve společnosti PayPal a je zakladatelem společnosti SpaceX vyvíjející kosmické technologie, největší proslulost mu ale přinesla a přináší elektromobily z dílny jeho společnosti Tesla. V oblasti vozů na čistě elektrický pohon je Tesla skutečným fenoménem. Čeští příznivci značky a zájemci o koupi vozu museli však až donedávna cestovat za nejbližší značkovou prodejnou do Rakouska či Německa, časy se ale mění a Tesla konečně zakotvila i v Praze.

Tesla v Praze

Již v dubnu roku 2019 otevřel v pražských Vysočanech své brány první autorizovaný servis Tesla. Nyní se k němu na stejném místě přidává i oficiální prodejna této světoznámé kalifornské automobilky. Zájemci o koupi nebo vyzkoušení některého z jejích modelů tak mohou od nynějška zamířit do v komplexu autosalonu Advantage Cars ve zmíněných Vysočanech.

K vyzkoušení zde budou všechny nabízené modely (tj. S, X a 3) a školený personál poskytne zákazníkům všechny informace.

tesla

Free-Photos / Pixabay

Tesla a výhled do budoucnosti

Bude velmi zajímavé sledovat, na jaká prodejní čísla Tesla v České republice dosáhne. Limitujícím faktorem bude pro Teslu pravděpodobně cena, která je stále poměrně vysoká. V konkurenci plánovaných elektromobilů dalších značek (včetně mladoboleslavské Škody), které nabídnou pravděpodobně významně nižší cenu, osloví pouze „tvrdé jádro“ fanoušků značky.

Tesla má ale v regionu střední a východní Evropy velké plány a v blízké budoucnosti se chystá otevřít své prodejny i na Slovensku nebo v Chorvatsku a vyloučena není v tomto regionu ani stavba výrobní pobočky. Je otázkou, zda společnost očekává okamžité zvýšení prodejů, či zda se jedná spíše o sázku na budoucnost.

Prodeje vozů Tesla na světovém trhu stále rostou, přesto je ale ekonomickým výsledkem firmy již od začátku její existence ztráta. Elon Musk předvídá, že již brzy se situace změní a společnost začne dosahovat zisků. Uvidíme, zda tomu napomůže i její vysočanská pobočka.

posted by David H. on Lis 25

S tím, jak se zmenšovaly a stále zmenšují světové zásoby ropy, se objevila otázka, jak vyřešit automobilovou dopravu neboli čím nahradit klasické spalovací motory. Už od začátku těchto úvah se jako o jednom z možných řešení začalo uvažovat o automobilech na solární pohon. V porovnání s automobily na elektrický či vodíkový pohon se ale o nich až doteď mluvilo spíše výjimečně. Teď se ale konečně zdá, že přichází jejich čas.

Překvapivě dlouhý dojezd

Nizozemská automobilka Lightyear představila svůj první automobil s názvem Lightyear One, který umí svůj akumulátor dobíjet ze sluneční energie, na silnicích bychom toto auto mohli potkat již za dva roky. I když se tedy stále jedná vlastně o elektromobil, je možnost dobíjení slunečními paprsky zcela revolučním řešením. Lightyear One se pyšní dojezdem až 725 km a také tím, že za vhodných podmínek automobil prostřednictvím svých integrovaných solárních panelů dokáže získat energii na dvanáct kilometrů dojezdu za jednu hodinu.

auto slunce

SplitShire / Pixabay

Solární panely všude, kam se podíváš

Nový Lightyear One se od ostatních elektromobilů ale liší již na první pohled. Celá jeho karoserie je totiž pokryta solárními panely, jejichž celková plocha představuje úctyhodných pět metrů čtverečních. Tyto panely jsou navíc speciálně upraveny proti poškození, jsou pokryty silnou vrstvou skla, která je chrání. Panely samozřejmě pracují, pokud jsou vystaveny slunci. Výhodou je, že jsou na sobě nezávislé, a tak pokud se například část automobilu nachází ve stínu a část na slunci, pracují alespoň ty, které jsou vystaveny slunečním paprskům. A pokud slunce náhodou vůbec nesvítí, je automobil vybaven i zásuvkou pro dobití tak, jak jsme tomu již zvyklí u klasických elektromobilů.

Jen pro zajímavost uveďme, že automobilku Lightyear založili v roce 2016 absolventi Technické univerzity v Eindhovenu a zároveň členové týmu Solar Team Eindhoven, který v předchozích letech vyhrál se svými prototypy automobilů na solární pohon několik soutěží.

posted by redakce on Lis 22

Někdo je fajnšmekr, jiný si zase přeje, aby mu vůz sloužil především prakticky. V obou případech je ale pravda, že když se snoubí elegance a stylovost s maximální účelností, udělá to radost opravdu všem. Proč si potom neudělat radost, když automobilka Škoda přichází do českých ulic s novým modelem, jehož název pochází z jazyka původních obyvatel Aljašky nebo Grónska. Naznačuje, že pro městskou dopravu je doslova jako ulitý. Tradiční crossover se poprvé na veřejnosti objevil už před rokem a půl, ale na český trh se dostává poněkud později.

autonline.cz auto poly cz

Velký úspěch, poptávka byla i v Evropě

Původně měla být nová Škoda Kamiq určena jen pro čínský trh, i z toho důvodu byla prezentována na jaře 2018 na pekingském autosalonu Auto China. Úspěch ale na sebe nenechal dlouho čekat a toto SUV už vyrábí mladoboleslavská automobilka i pro český, respektive evropský trh.

Jaké jsou jeho největší bonusy a na co bychom se měli zaměřit při prohlídce interiéru? Těšit se můžeme na pestrý výběr, nechybí benzínové i dieselové varianty, designér Oliver Stefani myslel na opravdové detaily. V nabídce bude i model využívající pro svůj pohon zemní plyn, konkrétně pod označením 1,0 G-Tec.

autonline.cz auto poly cz

Na první pohled se podobá i modelu Scala

Nemusíme chodit nikam daleko, protože Kamiq je inspirován Scalou – nabídne 400 litrů úložného prostoru v kufru (v případě sklopení zadních sedadel se nicméně dostáváme takřka až na hranici 1 400 litrů). Interiér je uzpůsobený na město, nastavitelný tlumiče, regulace posilovače řízení a propracovaný palubní počítač s devítipalcovým displejem opravdu nesmějí chybět.

Vůz působí velmi robustním dojmem, o bezpečnost se stará devět airbagů. Cena Škody Kamiq startuje na hranici 380 tisíc korun, ale za příplatek je samozřejmě možné dodat i kola z lehké slitiny, nabízí se i světelný a dešťový asistent nebo zadní TOP LED světla s animovaným ukazatelem směru jízdy.

posted by redakce on Lis 19

K pravidelné a nutné údržbě vozidla patří kontrola a doplnění provozních tekutin. Mezi ty nejdůležitější náleží chladicí kapalina, která je součástí chladící soustavy. Její nedostatek nebo úplná absence může vést k přehřátí motoru, velkým škodám a nákladným opravám.

Funkce chladicí kapaliny

Chladící kapalina obsahuje nemrznoucí směs a destilovanou vodu. Jejím úkolem je především plynulé odvádění přebytečného tepla z motoru do chladiče. Teplo je navázáno na chladicí tekutinu a odváděno chladicí soustavou do chladiče, kde je pak uvolňováno do vzduchu. Takto ochlazená tekutina se opět vrací zpět. Podíl nemrznoucí směsi v obsahu počítá s celoročním provozem vozidla a zajišťuje tak nastartování motoru i v zimních měsících.

Kromě uvedeného odvodu tepla má chladicí kapalina i jiné pozitivní účinky, jako je ochrana chladiče a jeho těsnění. Složení kapaliny dokáže rozpouštět vodní kámen a zabraňuje tak jeho usazování, a navíc působí proti vzniku rzi. Všechny tyto vlastnosti významně ovlivňují délku životnosti motoru.

Druhy chladicích kapalin

Přestože je na trhu chladicích kapalin celá řada, tu správnou pro svůj vůz poznáte jednoduše. Hlavním vodítkem je manuál vozu a pokud není po ruce, vyčtete typ přímo z nádobky na kapalinu, která je u motoru vozu (je to kulatá nádobka s barevnou tekutinou a šroubovacím víkem).

Jednotlivé kapaliny jsou označovány typy a zbarvením:

  • Typ B – je bezbarvý a termín výměny je 2 – 3 roky
  • Typ C nebo také G11 – má modrozelenou barvu a termín výměny 2 – 3 roky
  • Typ D nebo také G12 – má červenou barvu a termín výměny 5 let
  • Typ F nebo také G12+ – má fialovou nebo růžovou barvu a termín výměny 5 let
  • Typ G nebo také G12++ – má fialovou nebo růžovou barvu a termín výměny je 5 let nebo ujetých 250 tisíc km

Výměna oleje

Výměna a doplnění chladicí kapaliny

Chladicí kapalina by se měla kontrolovat především před zimou. Ve většině případů zakoupíte koncentrát, který se před použitím ředí. Tím si můžete „navolit“ požadovaný bod tuhnutí. Kapalina se po uvedené době mění nebo také dolévá, pokud je jí nedostatek. Nedostatek může být způsoben únikem nebo odpařováním. Při výměně kapaliny dochází k jejímu úplnému vypuštění a nalití nové kapaliny. Tuto činnost je, podobně jako výměnu oleje, vhodné nechat na odbornících autoservisu.

Při doplňování se původní směs nevypouští, ale pouze doplňuje do nádobky pod kapotou, která je označena ryskami s minimálním a maximálním množstvím. Hladina tekutiny by měla být mezi těmito dvěma tryskami.

Na co si dát pozor při výměně či dolévání chladicí kapaliny

Na přesném dolití tekutiny hodně záleží. Pokud by hladina byla pod ryskou minima, hrozilo by přehřívání motoru z důvodu nedostatečného ochlazování. Pokud by naopak byla nad ryskou maxima, proudilo by do systém její příliš velké množství, které by mohlo vést ke zvýšenému tlaku a případné poruše.

Chladicí kapalina se doplňuje zásadně při vychladlém motoru. Zahřátý motor znamená i zahřátou tekutinu a nebezpečí vzniku popálenin. Pokud se vám rozsvítí kontrolka během jízdy, doplňte tekutinu co nejdříve to bude možné. Pokud ji nebudete mít, dolévejte opatrně obyčejnou vodu, ale pouze na dojezd do nejbližšího autoservisu nebo prodejny (čerpací stanice a podobně).

Copyright © 2020 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.