Archive for the ‘Auto’ Category

posted by redakce on Pro 9

Americký podnikatel a vizionář s jihoafrickými kořeny Elon Musk působil např. ve společnosti PayPal a je zakladatelem společnosti SpaceX vyvíjející kosmické technologie, největší proslulost mu ale přinesla a přináší elektromobily z dílny jeho společnosti Tesla. V oblasti vozů na čistě elektrický pohon je Tesla skutečným fenoménem. Čeští příznivci značky a zájemci o koupi vozu museli však až donedávna cestovat za nejbližší značkovou prodejnou do Rakouska či Německa, časy se ale mění a Tesla konečně zakotvila i v Praze.

Tesla v Praze

Již v dubnu roku 2019 otevřel v pražských Vysočanech své brány první autorizovaný servis Tesla. Nyní se k němu na stejném místě přidává i oficiální prodejna této světoznámé kalifornské automobilky. Zájemci o koupi nebo vyzkoušení některého z jejích modelů tak mohou od nynějška zamířit do v komplexu autosalonu Advantage Cars ve zmíněných Vysočanech.

K vyzkoušení zde budou všechny nabízené modely (tj. S, X a 3) a školený personál poskytne zákazníkům všechny informace.

tesla

Free-Photos / Pixabay

Tesla a výhled do budoucnosti

Bude velmi zajímavé sledovat, na jaká prodejní čísla Tesla v České republice dosáhne. Limitujícím faktorem bude pro Teslu pravděpodobně cena, která je stále poměrně vysoká. V konkurenci plánovaných elektromobilů dalších značek (včetně mladoboleslavské Škody), které nabídnou pravděpodobně významně nižší cenu, osloví pouze „tvrdé jádro“ fanoušků značky.

Tesla má ale v regionu střední a východní Evropy velké plány a v blízké budoucnosti se chystá otevřít své prodejny i na Slovensku nebo v Chorvatsku a vyloučena není v tomto regionu ani stavba výrobní pobočky. Je otázkou, zda společnost očekává okamžité zvýšení prodejů, či zda se jedná spíše o sázku na budoucnost.

Prodeje vozů Tesla na světovém trhu stále rostou, přesto je ale ekonomickým výsledkem firmy již od začátku její existence ztráta. Elon Musk předvídá, že již brzy se situace změní a společnost začne dosahovat zisků. Uvidíme, zda tomu napomůže i její vysočanská pobočka.

posted by David H. on Lis 25

S tím, jak se zmenšovaly a stále zmenšují světové zásoby ropy, se objevila otázka, jak vyřešit automobilovou dopravu neboli čím nahradit klasické spalovací motory. Už od začátku těchto úvah se jako o jednom z možných řešení začalo uvažovat o automobilech na solární pohon. V porovnání s automobily na elektrický či vodíkový pohon se ale o nich až doteď mluvilo spíše výjimečně. Teď se ale konečně zdá, že přichází jejich čas.

Překvapivě dlouhý dojezd

Nizozemská automobilka Lightyear představila svůj první automobil s názvem Lightyear One, který umí svůj akumulátor dobíjet ze sluneční energie, na silnicích bychom toto auto mohli potkat již za dva roky. I když se tedy stále jedná vlastně o elektromobil, je možnost dobíjení slunečními paprsky zcela revolučním řešením. Lightyear One se pyšní dojezdem až 725 km a také tím, že za vhodných podmínek automobil prostřednictvím svých integrovaných solárních panelů dokáže získat energii na dvanáct kilometrů dojezdu za jednu hodinu.

auto slunce

SplitShire / Pixabay

Solární panely všude, kam se podíváš

Nový Lightyear One se od ostatních elektromobilů ale liší již na první pohled. Celá jeho karoserie je totiž pokryta solárními panely, jejichž celková plocha představuje úctyhodných pět metrů čtverečních. Tyto panely jsou navíc speciálně upraveny proti poškození, jsou pokryty silnou vrstvou skla, která je chrání. Panely samozřejmě pracují, pokud jsou vystaveny slunci. Výhodou je, že jsou na sobě nezávislé, a tak pokud se například část automobilu nachází ve stínu a část na slunci, pracují alespoň ty, které jsou vystaveny slunečním paprskům. A pokud slunce náhodou vůbec nesvítí, je automobil vybaven i zásuvkou pro dobití tak, jak jsme tomu již zvyklí u klasických elektromobilů.

Jen pro zajímavost uveďme, že automobilku Lightyear založili v roce 2016 absolventi Technické univerzity v Eindhovenu a zároveň členové týmu Solar Team Eindhoven, který v předchozích letech vyhrál se svými prototypy automobilů na solární pohon několik soutěží.

posted by redakce on Lis 22

Někdo je fajnšmekr, jiný si zase přeje, aby mu vůz sloužil především prakticky. V obou případech je ale pravda, že když se snoubí elegance a stylovost s maximální účelností, udělá to radost opravdu všem. Proč si potom neudělat radost, když automobilka Škoda přichází do českých ulic s novým modelem, jehož název pochází z jazyka původních obyvatel Aljašky nebo Grónska. Naznačuje, že pro městskou dopravu je doslova jako ulitý. Tradiční crossover se poprvé na veřejnosti objevil už před rokem a půl, ale na český trh se dostává poněkud později.

autonline.cz auto poly cz

Velký úspěch, poptávka byla i v Evropě

Původně měla být nová Škoda Kamiq určena jen pro čínský trh, i z toho důvodu byla prezentována na jaře 2018 na pekingském autosalonu Auto China. Úspěch ale na sebe nenechal dlouho čekat a toto SUV už vyrábí mladoboleslavská automobilka i pro český, respektive evropský trh.

Jaké jsou jeho největší bonusy a na co bychom se měli zaměřit při prohlídce interiéru? Těšit se můžeme na pestrý výběr, nechybí benzínové i dieselové varianty, designér Oliver Stefani myslel na opravdové detaily. V nabídce bude i model využívající pro svůj pohon zemní plyn, konkrétně pod označením 1,0 G-Tec.

autonline.cz auto poly cz

Na první pohled se podobá i modelu Scala

Nemusíme chodit nikam daleko, protože Kamiq je inspirován Scalou – nabídne 400 litrů úložného prostoru v kufru (v případě sklopení zadních sedadel se nicméně dostáváme takřka až na hranici 1 400 litrů). Interiér je uzpůsobený na město, nastavitelný tlumiče, regulace posilovače řízení a propracovaný palubní počítač s devítipalcovým displejem opravdu nesmějí chybět.

Vůz působí velmi robustním dojmem, o bezpečnost se stará devět airbagů. Cena Škody Kamiq startuje na hranici 380 tisíc korun, ale za příplatek je samozřejmě možné dodat i kola z lehké slitiny, nabízí se i světelný a dešťový asistent nebo zadní TOP LED světla s animovaným ukazatelem směru jízdy.

posted by redakce on Lis 19

K pravidelné a nutné údržbě vozidla patří kontrola a doplnění provozních tekutin. Mezi ty nejdůležitější náleží chladicí kapalina, která je součástí chladící soustavy. Její nedostatek nebo úplná absence může vést k přehřátí motoru, velkým škodám a nákladným opravám.

Funkce chladicí kapaliny

Chladící kapalina obsahuje nemrznoucí směs a destilovanou vodu. Jejím úkolem je především plynulé odvádění přebytečného tepla z motoru do chladiče. Teplo je navázáno na chladicí tekutinu a odváděno chladicí soustavou do chladiče, kde je pak uvolňováno do vzduchu. Takto ochlazená tekutina se opět vrací zpět. Podíl nemrznoucí směsi v obsahu počítá s celoročním provozem vozidla a zajišťuje tak nastartování motoru i v zimních měsících.

Kromě uvedeného odvodu tepla má chladicí kapalina i jiné pozitivní účinky, jako je ochrana chladiče a jeho těsnění. Složení kapaliny dokáže rozpouštět vodní kámen a zabraňuje tak jeho usazování, a navíc působí proti vzniku rzi. Všechny tyto vlastnosti významně ovlivňují délku životnosti motoru.

Druhy chladicích kapalin

Přestože je na trhu chladicích kapalin celá řada, tu správnou pro svůj vůz poznáte jednoduše. Hlavním vodítkem je manuál vozu a pokud není po ruce, vyčtete typ přímo z nádobky na kapalinu, která je u motoru vozu (je to kulatá nádobka s barevnou tekutinou a šroubovacím víkem).

Jednotlivé kapaliny jsou označovány typy a zbarvením:

  • Typ B – je bezbarvý a termín výměny je 2 – 3 roky
  • Typ C nebo také G11 – má modrozelenou barvu a termín výměny 2 – 3 roky
  • Typ D nebo také G12 – má červenou barvu a termín výměny 5 let
  • Typ F nebo také G12+ – má fialovou nebo růžovou barvu a termín výměny 5 let
  • Typ G nebo také G12++ – má fialovou nebo růžovou barvu a termín výměny je 5 let nebo ujetých 250 tisíc km

Výměna oleje

Výměna a doplnění chladicí kapaliny

Chladicí kapalina by se měla kontrolovat především před zimou. Ve většině případů zakoupíte koncentrát, který se před použitím ředí. Tím si můžete „navolit“ požadovaný bod tuhnutí. Kapalina se po uvedené době mění nebo také dolévá, pokud je jí nedostatek. Nedostatek může být způsoben únikem nebo odpařováním. Při výměně kapaliny dochází k jejímu úplnému vypuštění a nalití nové kapaliny. Tuto činnost je, podobně jako výměnu oleje, vhodné nechat na odbornících autoservisu.

Při doplňování se původní směs nevypouští, ale pouze doplňuje do nádobky pod kapotou, která je označena ryskami s minimálním a maximálním množstvím. Hladina tekutiny by měla být mezi těmito dvěma tryskami.

Na co si dát pozor při výměně či dolévání chladicí kapaliny

Na přesném dolití tekutiny hodně záleží. Pokud by hladina byla pod ryskou minima, hrozilo by přehřívání motoru z důvodu nedostatečného ochlazování. Pokud by naopak byla nad ryskou maxima, proudilo by do systém její příliš velké množství, které by mohlo vést ke zvýšenému tlaku a případné poruše.

Chladicí kapalina se doplňuje zásadně při vychladlém motoru. Zahřátý motor znamená i zahřátou tekutinu a nebezpečí vzniku popálenin. Pokud se vám rozsvítí kontrolka během jízdy, doplňte tekutinu co nejdříve to bude možné. Pokud ji nebudete mít, dolévejte opatrně obyčejnou vodu, ale pouze na dojezd do nejbližšího autoservisu nebo prodejny (čerpací stanice a podobně).

posted by redakce on Lis 11

Seriál závodů Formule 1 má mezi automobilovými soutěžemi – a v motoristickém sportu vůbec – výsadní postavení. Jedná se o jeho královskou disciplínu v pravém smyslu toho slova. Kde jsou ale její počátky? A jakou cestu musela Formule 1 urazit, než si svoji pozici vydobyla? Historie Formule 1 je stejně fascinující jako vlastní závody!

Kde to všechno začalo?

Závodní vozy a celý seriál Formule 1 nevznikly ve vakuu, nýbrž navazovaly na legendární závody Evropského šampionátu (European Grand Prix) z dvacátých a třicátých let minulého století. Vývoj přirozeně směřoval ke standardizaci pravidel i regulací a vytvoření prémiové, chcete-li královské, kategorie závodních vozů, přerušila jej však druhá světová válka. Po jejím skončení, již v roce 1946, se ale Mezinárodní automobilová federace shodla právě na vytvoření takovéto kategorie. V této době byla nazývaná jako Formule A, Formule I, či Formule 1.

Mezi lety 1947 a 1949 již vozy spadající do této kategorie jezdily své závody a v roce 1950 pro ně bylo konečně vytvořeno oficiální Mistrovství světa, zrodil se seriál Formule 1!

formule

Pexels / Pixabay

Od generace ke generaci, od legendy k legendě

Každá generace závodníků měla a má své legendy, v padesátých letech to byli Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, později také Jack Brabham. Léta šedesátá jsou ve Formuli 1 spojena se jmény jako Phil Hill, Jim Clark a později už také Jackie Stewart. I další dekády měly své hrdiny, jména jako Emerson Fittipaldi, Niki Lauda, Mario Andretti, Alan Prost, Ayrton Senna, Nigel Mansell či Michael Schumacher se navždy zapsala do historie automobilového sportu.

Tragédie na okruzích

Formuli 1 se bohužel nevyhýbaly ani tragédie. Zvláště v prvních dekádách existence seriálu nebyly havárie s tragickými následky nikterak neobvyklé. V roce 1970 potom na okruhu v Monze zemřel dokonce Jochen Rindt, který již měl v době havárie jistý titul (ten mu byl udělen posmrtně), stejný rok se pak stal osudným i Bruce McLarenovi.

Pozornost ve světě vzbudily i havárie Niky Laudy (ten naštěstí přežil), nebo smrt Ayrtona Senny v roce 1994 (při stejné Velké ceně zahynul i Roland Ratzenberger).

Seriál Formule 1 je zkrátka plný vzrušení, dobrodružství a fantastických příběhů. I proto lze předpokládat, že jeho sláva přetrvá i v dalších letech!

posted by Kateřina M. on Říj 21

Pokud si chcete pořídit karavan, narazíte při výběru na dva základní typy – obytný přívěs a obytný vůz. Víte, jaký je mezi nimi rozdíl? Ukážeme vám, v čem spočívají výhody a nevýhody každého z těchto dvou provedení, abyste se mohli správně rozhodnout, zda váš budoucí karavan bude ve formě vozu nebo přívěsu.

Obytný vůz

Obytný vůz je automobil, který má ve své zadní části téměř plnohodnotnou domácnost. Tato „velká dodávka“, ve které je namísto úložného místa prostor pro vaše bydlení, je skvělá pro každého, kdo chce dlouhodobě cestovat a neřešit přitom ubytování v hotelích. Příbytek je s autem pevně spojený a nelze jej oddělit. Není tedy možné využívat vůz samostatně. Přesto obytný prostor není na obtíž ani při běžném řízení – auto je velké, ale velice dobře ovladatelné. Jedná se v porovnání s přívěsem o více luxusní variantu, čemuž odpovídá vybavení ale také cena. Z toho je obytný vůz častěji volbou pro ty, kteří to s cestování myslí opravdu vážně a vědí, že budou karavan využívat pravidelně nebo dlouhodobě. Obytný vůz totiž hravě dokáže nahradit bydlení na celou dovolenou, ale i na několik měsíců.

Obytný přívěs

Přívěs je v porovnání s obytným vozem znatelně levnější. Jedná se jen o samostatnou místnost na kolech, kterou můžete pomocí tažného zařízení připnout k jakémukoliv autu a zase ji hravě odpojit. Podmínkou je, aby váš vůz měl takzvaně „kouli“ – byl vybaven tažným zařízením. Výhodou tohoto provedení je, že můžete nadále využívat váš vůz jako doposud pro základní úkony, jako je jízda do práce. Nevýhodou je naopak to, že ovládání s připnutým karavanem v situacích, jako je parkování nebo couvání, je poněkud náročnější. Obytný přívěs v době, kdy ho nevyužíváte, můžete nechat v garáži nebo na svém pozemku – tam jej lze dokonce parkovat trvale a jezdit k němu jako na chatu. Tento typ karavanu je oblíbený především pro letní dovolené a pro lidi, kteří navštěvují autokempy bez nutnosti si zamlouvat chaty.

posted by Kateřina M. on Říj 7

Ne každé prvky v autě si získaly takovou popularitu, aby se jich automobilky držely. Některé by se daly nazvat jako slepé uličky. Mnohé „zlepšováky“ vás dnes možná rozesmějí, ale doopravdy je kdysi výrobci mysleli vážně. Pojďte se podívat na ty nejšílenější a nejpodivnější nadstavbové prvky, které jste si do svého vozu mohli pořídit.

Celá výbava bytu v autě

Není nic špatného na tom, si pořídit obytné auto a jezdit s ním na dovolené. U malého osobního vozu je však poněkud zbytečné, když obsahuje vybavení domácnosti. Venkovní sezení v Range Roveru SVAutobiography by se ještě dalo pochopit – přeci jen občas někde čekáme, a pokud nechceme sedět zavření ve voze, prostě si vyndáme k autu přidělané židličky, u kterých nechybí ani stojánek na pití. Úspěch to však nesklidilo. O vychytávky, jako je vestavěný kávovar ve Fiatu 500L, byl dokonce ještě menší zájem, než o sedačky. Slepou uličkou automobilových prvků byla i vestavěná sprcha Hondy CR-V či připínací stan Pontiacu Aztek.

automobil

Momentmal / Pixabay

Výbava pro paranoiky

Se zajímavým prvkem přišlo při zkoušení formou „pokus-omyl“ také Volvo. Tato připlácená výbava se však stala oním omylem, protože po Volvu S80 ji už nikdy nepoužíval jiný vůz. Jednalo se o klíč, který měl zelenou barvu, když bylo auto zamknuté, svítil oranžově, když bylo odemčené a červeně když se spustil alarm. Aby toho nebylo málo, začal blikat červeně, když uvnitř detekoval přítomnost člověka pomocí tepelného senzoru. Může se zdát, že jen minimum lidí by něco takového ocenilo, ale tato vychytávka v roce 2007 v Británii vyhrála cenu za inovaci v oblasti bezpečnosti.

Další věci, které se neosvědčili

V historii najdeme celou řadu vylepšení, která se sice na první pohled mohla zdát výrobcům dobrá, ale příliš popularity si nezískala. Příkladem je časomíra stažené střechy v Mini Cabrio, která měří, jak dlouho jste jeli se staženou střechou, výdechy ventilace v Porsche 911 s koženým potahem, jež vypadají možná dobře, ale jsou značně zbytečné a drahé, nebo střecha v Opelu Adam s LEDkami na stropě z vnitřní části vozu, které měly připomínat hvězdou oblohu.

posted by Kateřina M. on Zář 23

Když se řekne Porsche, každému ihned vytane na mysli v rámci historických vozů i těch moderních model Porsche 911 Carrera. Jedná se o vůbec nejznámější a nejslavnější vůz této automobily, který by měl určitě znát nejen každý fanoušek Porsche, ale také každý nadšenec do závodních automobilů. Pojďte se na něj podívat zblízka.

Historická klasika

Porsche 911 Carrera, jakožto typický model automobilky Porsche, si svou slávu drží již velice dlouhou dobu. První typ byl představen již roku 1964 jako třídveřové kupé nebo částečně otevřený kabriolet, načež za krátkou dobu přišla i klasicky odnímatelná střecha. Jeho následné verze se vyrábí dodnes. Tento ikonický sportovní vůz má několik znaků, díky kterým je nezaměnitelný. Jedná se především o kruhové přední světlomety a šikmě skloněnou zadní část. Jako pohonná jednotka je u Porsche 911 Carrera používaný šestiválcový plochý motor s protilehlými písty.

Porsche

Toby_Parsons / Pixabay

Různé verze Porsche 911

Za celou dobu existence modelu Porsche 911 Carrera se vystřídalo několik typů vozů a současná podoba je již osmou generací v řadě. První verzí byl F-Modell, jež se držel až do roku 1972, následoval G-Modell vyráběný do 1990. Do roku 2000 vznikly 964 a 993, následně pak 996, jež se vyráběla již souběžně s 993, dále v řadě 997, 991 a nejnovější je 992. Také existovala závodní verze Porsche 911 SC RS.

Nejnovější model 992

Nejnovější model Porsche 911 nese označení 992. Tato nová v pořadí již osmá generace byla poprvé představena na autosalonu v Los Angeles. V listopadu roku 2018 jste poprvé mohli spatřit dva základní vozy a to Carrera S a Carrera 4S. Začátkem roku 2019 se již představily ve své kabrioletové verzi. Po krátké době přišla na trh i Carrera v základním modelu ve verzi kupé i kabriolet. Aktuálně můžete pořídit všechna tato provedení nejnovější Porsche 911. Ta je vybavena klasickým šestiválcovým motorem, má sedmi-rychlostní PDK převodovku a pohon zadních nebo všech čtyřech kol.

posted by Kateřina M. on Zář 9

Různě na světě najdete speciální programy, které se snaží podporovat majitele elektromobilů, hybridů a do budoucna i vodíkových aut. Česká republika se snaží nezůstat pozadu a také připravuje zajímavé výhody a slevy pro všechny, kdo vlastní takový automobil. Jedinou podmínkou, kterou je třeba splnit, je pořízení speciální SPZ, která je přidělována ekologickým vozům. Ta slouží k rychlému rozeznání vozu. Ačkoliv elektromobily nejsou hlučné a nemají výfuk, SPZ umožní jejich rychlejší rozlišení, zda mají na nabízené výhody právo či nikoliv.

V Praze parkujete zdarma

První výhodu pro majitele elektromobilů, která byla v České republice zavedena, je bezplatné stání v Praze na takzvaných modrých i fialových parkovacích zónách. Řidiči díky tomu můžou ušetřit mnoho korun. Tím však zavádění podpory elektromobility teprve začalo. Nové změny jistě potěší každého, kdo je majitelem takového vozu nebo jeho pořízení plánuje. Cílem je zvednout zájem o vozy, které jsou šetrné k životnímu prostředí.

Elektromobily bez dálničních poplatků

Mezi jedno z hlavních lákadel u elektromobilů patří zbavení povinnosti platit dálniční známky. Zavedení výhody je plánováno k roku 2021. Klasickým elektromobilům by měly být tyto poplatky úplně odpuštěny. Poloviční zvýhodněnou sazbu pak získají automobily poháněné zemním plynem nebo biometanem. Ostatních alternativních pohonů, jako je například zkapalněný ropný plyn, se zvýhodnění nedotkne. Pro benzínové a naftové motory do budoucna zůstane cena bez snížení a nejspíše i bez zvýšení.

tesla

Free-Photos / Pixabay

Osvobození od daně

Jednou z dalších výhod, kterou máme shodnou z většinou zemí, kde elektromobily získávají stále více na popularitě, je to, že jsou jejich majitelům odpuštěny silniční daně. Jiné daňové povinnosti, jako je například osvobození od DPH při nákupu vozu s elektrickým pohonem, však není v naší zemi zatím plánováno. Nicméně alespoň pro podnikatele jsou na nákup těchto aut pravidelně vydávány granty.


AUTO-MOTO      BYDLENÍ      CESTOVÁNÍ      FINANCE      HUDBA      MÓDA      POČÍTAČE A INTERNET      SLUŽBY a ŘEMESLA      SPORT      ZÁBAVA     

Publikování nebo další šíření obsahu webu AutOnline.cz je bez souhlasu redakce zakázáno.