Archive for the ‘Auto’ Category

posted by David K. on Úno 12

Autobaterie je nedílnou součástí každého automobilu. Zdroj energie, bez které by žádný vůz v podstatě nemohl fungovat. Možná právě proto byste se o ni měli řádným způsobem starat. Když to bude dělat, můžete prodloužit její životnost. Ta je průměrně udávána mezi čtyřmi až šesti lety. Hodně ale záleží na konkrétní značně a samotné péči majitele vozu. Vhodnou údržbou lze prodloužit životnost klidně o několik dlouhých let.

Pravidelné dobíjení je základ

Aby baterie dlouho vydržela, musíte ji pravidelně dobíjet. Pokud s automobilem jezdíte, dochází k dobíjení právě při jízdě. Z pohledu dlouhodobějšího dobíjení jsou pochopitelně lepší delší trasy. Pokud jezdíte jen kilometr do města a zpátky, určitě takový režim není pro baterie ideální. To platí dvojnásob u automobilů vybavených technologií start-stop. I když ty jsou na to víceméně připraveny.

Pokud ovšem s autem nejezdíte pravidelně a necháváte ho delší dobu stát, proces dobíjení musíte vzít do vlastních rukou. To platí dvojnásob, pokud jde o zimní období, kdy se ke všemu přidávají ještě nízké teploty.

Jak se starat o autobaterii v zimě?

Zima je obecně náročnějším období nežli léto. Autobaterie je sužována větším mrazem a hodně často se můžete setkat s tím, že její napětí je nižší, než je zdrávo. To platí hlavně při již zmiňovaném stání. V takový moment autobaterii pravidelně dobíjejte, ale alespoň jednou měsíčně, pokud auto nejezdí.

Málokdo však ví, že o autobaterii je vhodné pečovat také v létě. Tam sice nehrozí žádné mrazy, ale naopak vysoké teploty. Když třeba vyrazíte na dovolenou k moři, parkujte raději ve stínu, ať na autobaterii nesvítí silné sluníčko několik dlouhých dnů. Když propojíte letní a zimní péči o autobaterii, domůžete se ideálního stavu. Autobaterie vám bude fungovat dobře, prodloužíte její životnost a auta vás jednoduše nikde nenechá.

posted by David K. on Led 22

Když se řekne velký americký pickup, každého určitě napadne Dodge RAM. A není se čemu divit, vždy právě tento monstrózní vůz si našel spoustu příznivců po celém světě. Jeho robustní provedení, velká motorizace a spoustu úložného prostoru lákají mnoho řidičů. První model spatřil světlo světa v roce 1981 a podepsala se pod něj automobilka Chrysler Group LLC.

První generace sklízela úspěch

Základní označení tohoto vozu se pojilo s číslem 150. Narazit jste však mohli i na modely s číslem 250 a 350. Toto značení do jisté míry prozrazovalo, zda šlo o půltunový nebo až tunový pickup. Na svoji dobu tento vůz disponoval velkým objem motoru, ostatně jde o Ameriku. Ta největší verze měla objem 5,88 L a motor Cummins Diesel R6 a výkonem 118 kW a kroutícím momentem 540 Nm. Pokud pochopitelně přeskočíme do současnosti, rozdíly jsou značené. Třeba Dodge RAM v motorem 6,7 L může dosahovat výkonu až 242 kW, a hlavně kroutícího momentu 1 020 Nm.

Z této definice je celkem patrné, že vůz tohoto typu byl stvořen pro práci. S příchodem dalších generací se z jednořadé kapoty stala dvouřadá a najednou se Dodge RAM objevoval i u rodinných příslušníků dávajících přednost velkému auto s prostornou korbou. Výjimkou není ani verze Logn přinášející více prostoru uvnitř a na korbě.

Čtvrtá generace stále překvapuje

Pokud jde o aktuální čtvrtou generaci tohoto modelu, přišla na trh v roce 2009 a je v podstatě vyráběna do současnosti. Její označení je DS/DJ. Jestliže o takovém automobilu uvažujete, máte skutečně z čeho vybírat. Dostupný je jan motor Pentastar, tak Hemi a Cummins Diesel R6. I po tolika letech stále existují modelové řady 1500, 2500/3500 a také varianta podvozek s kabinou. Nutno podotknout, že právě v roce 2009 se současná značka RAM Trucks oddělila od Dodge. To samozřejmě nic nemění na tom, že stále máte možnost vlastnosti robustního a nepřehlédnutelného dělníka.

posted by David K. on Pro 4

Když se řekne legendární sportovní vůz, každý si určitě vybaví Ford Mustang. Tomu ovšem svého času začal konkurovat vůz Chevrolet Camaro. Jeho stvoření proběhlo v roce 1967 a nutno podotknout, že se vyrábí dodnes. Je pravou, že od roku 2002 do 2010 byla ve vývoji jistá prodleva. Podařilo se však oprášit tento unikátní koncept vozu a milovníci těchto automobilů se mohou radovat z již šesté generace.

Muscle car se vším všudy

Chevrolet Camaro vznikal pod koncernem General Motors. První čtyřmístný model byl zhotoven ve dvou variantách provedení. Vedle kupé byl dostupný také kabriolet. A jízda to asi nebyla vůbec špatná. Pod kapotou se totiž nacházel čtyřválcový motor, jehož výkon byl naprosto dostačující. Pokud jste vsadili na větší verzi s objemem 6,5 L, o zážitky bylo jistě postaráno.

První generace tohoto legendárního automobilu byla ukončena v roce 1970. Následovala ta druhá, jejíž konec proběhl v roce 1981. Velkoobjemové motory Big-Block se osvědčily, a kromě změny designu došlo samozřejmě i na technická vylepšení. Byla to kupříkladu automatická převodovka s hydrodynamickým měničem.

Jak vypadá Chevrolet Camaro v současné době?

Novodobé provedení tohoto modelu je pochopitelně na hony vzdáleno od první generace. Šestá generace byla představena v roce 2015 a objevil se u ní také ekologičtější a nízko objemový motor. NA pořádný V8 s 6,2 L ovšem nikdo nezapomněl. Ostatně, kdo by se chtěl připravit o výkon 339 kW a 617 Nm?

V roce 2019 se pak objevily dvě varianty označované jako Yenko/SC Stage, přičemž druhá verze s označením II byla skutečnými unikátem. A to především z pohledu překládaného výkonu, který se zastavil na neuvěřitelné hranici 745 kW. Asi si domyslíte, jaký mohl být kroutící moment. Jeho hodnota je 1 185 Nm. Nezbývá tedy než se těšit, s čím dalším přijde značka Chevrolet v rámci svého modelu Camaro.

posted by David K. on Říj 23

Film je neuvěřitelným sdělovacím prostředkem. Nástrojem, který dokáže ovlivnit velké masy lidí po celém světě. Pokud se tedy v některém z úspěšných filmových snímků objevil nějaký ten automobil, stal se ihned populárním. A právě několik filmových vozů vám nyní představíme trochu podrobněji.

James Bona jeho Aston Martin

Filmové zpracování Jamese Bonda zná bezpochyby každý. Tento akční hrdina si oblíbil jednu anglickou značku vozů, kterou je Aston Martin. Pakliže bychom měli být konkrétní, jde o model Aston Martin DB5. Ten řídilo hned několik představitelů Jamese Bonda. Jedním z prvních byl pochopitelně legendární Sean Conery. Usedl do něj však i Pierse Brosnan a Daniel Craig.

Kapitolou samou o sobě je pak mluvící automobil KITT. Ten řídil Michael Knight. V tomto případě se jednalo o upravený automobil Pontiac Firebird Trans Am Cobra. Konkrétně šlo o model z roku 1982.

Další legendy filmového plátna

Pojďme se ale zaměřit na další automobilové skvosty, které se proslavily nebo na sebe ještě více upozornily díky filmu. Mnozí milovníci amerických vozů jistě znají film 60 sekund. Právě v něm se objevila legendární Eleanor. Přesně tak se jmenovat Ford Mustang Shelby GT 500, který řídil Nicholas Cage. Podobný Mustang ostatně sehrál důležitou roli také ve starém filmu se Stevenem McQueenem. Jednalo se o Fordu Mustang 390 FT Fastback. Ten si ve filmu zahrál poměrně dlouhou roli.

Dále lze vypíchnout automobil Dodge Charger z roku 1968/1970 ve filmu Rychle a zběsile. Zapomínat bychom neměli ani na DeLorean DMC-12 ze snímku Návrat do budoucnosti. Trochu úlet do budoucnosti byl pak Batmobil. Naopak k historickým kouskům patří Šílený Max v podání Mela Gibsona. Ten se v tomto filmu proháněl upraveným vozem Ford Falcon XB GT Interceptor. Tohle jsou zkrátka automobilové legendy, které získaly na své popularitě právě díky filmu.

posted by David K. on Říj 9

Automobil je naším věrným pomocníkem při přesunu z bodu A do bodu B. Pro některé je dokonce nepostradatelným doplňkem obživy. Jiní v něm zase vidí krásný koníček a vysněný automobil se vším všudy. Ať už jsou vaše pocity jakékoliv, vždy byste se měli postarat o to, aby vám vůz nikdo neukradl. To znamená, zvolte to nejlepší zabezpečení. Možností v tomto směru máte více než dost.

Začněte mechanickým zabezpečením

Jakékoliv zabezpečení je jistě přínosem. Jeho kvality se pochopitelně odlišují od toho, kolik finančních prostředků do něho chcete investovat. S klasickým imobilizérem už dnes pravděpodobně neobstojíte. Profesionálové si s ním poradí levou zadní.

Na seznam cenově dostupnějších řešení však patří stejně, jako třeba páka volantu. I když nejde o nic světoborného, určitě jde o nepříjemnou překážku pro jakéhokoliv zloděje. Navíc páka na volant příliš nestojí. Pokud jde o mechanické zabezpečení automobilu, můžete se setkat také se zámkem řadící páky. Další z překážek, která potenciálního zloděje možná odradí.

Propracovanějším řešením jsou pak alarmy, které při vniknutí do automobilu vydávají hlasitý zvuk. Ten na sebe pochopitelně váže pozornost kolemjdoucích, což může přijít vhod.

Moderní zabezpečení vozu

Jestliže pro zabezpečení svého vozidla chcete udělat skutečné maximum, vydejte se cestou novodobých technologií. Ideální volbou jsou GPS zařízení, která lze instalovat do vozu. Zloděj o nich povětšinou neví a vy máte díky sledovacímu systému informaci o tom, kde se váš automobil pohybuje. Tyto GPS lokátory mohou být navázány na alarmy a sledovací systémy speciálních agentur. To znamená, že vůz neuvidíte na mobilu jen vy, ale také ti, kdo jej budou aktivně hledat.

Systémy zabezpečení vozu se za posledních několik let posunuly značně vpřed. Jděte pro s dobou a instalujte si něco podobného do svého automobilu.

posted by David K. on Zář 25

Automobil i motocykl potřebují pro svůj provoz různé kapaliny. Není to však jenom benzín a olej, jak by si mohl, kdo myslet. Mnozí často zapomínají na brzdovou kapalinu, respektive na pravidelnou výměnu. Pokud vás zajímá, z jakého důvodu měnit brzdovou kapalinu a jak to provést, začtěte se do následujících řádků.

Význam brzdové kapaliny

Ve své potažmo lze konstatovat, že brzdová kapalina je jednou z nejdůležitějších v dopravním prostředku. Bez ní byste totiž jenom stěží zabrzdili. Právě brzdová kapalina se stará o odpovídající brzdný účinek, respektive podporuje správné fungování jednotlivých brzdových prvků.

Pokud brzdovou kapalinu nebudete pravidelně měnit, můžete ohrozit své zdraví. Jednou se totiž může stát, že šlápnete na brzdový pedál a prošlápnete ho. Brzdovka jak se jinak brzdové kapalině říká na sebe totiž váže vlhkost, a tak postupem času degraduje. Měnit by se proto měla pravidelně, a to alespoň jednou za dva až tři roky.

Důležité informace

Pokud si nejste jisti výměnou brzdové kapaliny, nechte si změřit její teplotu. Při naměřené hodnotě pod 170 stupňů Celsia je nutná výměna. V závislosti na konkrétním typu dopravního prostředku můžete volit mezi různými typy brzdovky. Vždy volte kapalinu na doporučení výrobce vozu. Kapalina nese označení DOT 3, DOT 4, DOT 5 a DOT 5.1.

Samotná výměna probíhá tak, že musíte připojit hadičku na odvzdušňovací ventil, povolit ho, natlakovat soustavu a postupně přilévat novou brzdovou kapalinu. Postup se pochopitelně liší u auta i motocyklu. Princip je však v zásadě stejný. Podstatné je dokonalé odvzdušnění brzdové soustavy, jinak by mohlo docházet k výpadkům při brždění, což je životu nebezpečné. Pokud si na výměnu brzdové kapaliny netroufáte a nevěříte si v tomto směru, raději tuto činnost svěřte zkušeným odborníkům. Přece jenom je to sázka na jistotu.

posted by David K. on Srp 21

Americký sportovní vůz Ford Mustang zná bezpochyby každý. Ať už jeho historickou nebo současnou podobu. Pokud chcete poznat jeho vývoj a dozvědět se o tomto legendárním automobilu něco více, přinášíme vám stručný souhrn. Prozradíme vám, jak to v roce 1964 všechno začalo.

Společnost Ford Motor Company přišla s dobrým nápadem

Místo výroby Dearborn v Michiganu ve Spojených státech amerických. Přesně tam se začal odehrávat příběh, který v podstatě nenabývá konce. Zde vznikla první generace sportovního vozu Ford Mustang, která se vyráběla od roku 1964 do 1973. Legendárním modelem se stal model Fastback z roku 1965.

Druhá generace přišla na přetřes v roce 1974 a její výroba trvala do roku 1978. Mustang dostal nový facelift a přišel i několika zajímavých modelových řadách. Za zmínku stojí určitě model Cobra II, ale také Cobra R z roku 19978. Následovala třetí generace v letech 1979 až 1993, na ni pak navazovala čtvrtá a pátá generace.

Ford Mustang v současnosti

V roce 2015 se objevila už šestá generace tohoto úspěšného modelu a nechyběla ani variant podléhající současnému trendu elektromobilů. Nutno však podotknout, že legendární modely byly primárně benzínové a vysoko objemové. S nimi byla ta skutečná zábava. A není se čemu divit, výkonu motorů byl od 157 kW až po 392 kW, což je více než dobré. S takovými hodnotami pochopitelně souvisí i samotný kroutící moment ve výši 582 Nm.

A jaké novodobé modely stojí skutečně za to? Zmínka by měla padnout o čtyřlitrové variantě V6. Příjemnou nadstavbou byl model Mustang GT a Boss 302. Z modernějších modelů Ford Mustang se staly legendární Shelby GT500, ale také Shelby GT350R. V tomto voze byl použit osmiválec o objemu 5,2 litrů. Takový vůz už uháněl rychlostí až 285 kilometrů za hodinu a zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině měl za 3,9 sekundy. Ford Mustang je zkrátka legendou všech legend.

posted by David K. on Srp 7

Automobil může být vybaven manuální nebo automatickou převodovkou. Dva trochu odlišné světy přinášející trochu jiné vlastnosti, řazení a tím pádem výhody a nevýhody. Pokud se rozhodujete pro některou z těchto variant, určitě vám budou nápomocny níže uvedené informace. Každý z těchto způsobů řazení je totiž vhodný pro odlišné typy řidičů.

Poznejte manuál do nejmenšího detailu

Ať už pořizujete nové nebo ojeté auto, s manuální převodovkou se setkáte pravděpodobně častěji. O tom není žádných pochyb. U tohoto způsobu řazení lze konstatovat, že budete mít auto v maximální míře pod kontrolou. Jste svými vlastními pány a pouze vy rozhodujete o tom, kdy dojde k přeřazení nebo podřazení.

Jisté je také to, že nákup vozu s manuální převodovkou bude určitě cenově přijatelnější než automat. Za ten si jednoduše připlatíte. Co se týče spotřeby, nelze pravděpodobně určit vítěze, protože každý má trochu jinak těžkou nohu na plynu a odlišný styl jízdy. Nutno podotknout, že špatným řazením a nevhodným zacházením může dojít k poškození manuální převodovky.

Klady a zápory automatu

Ano, za automatickou převodovku si určitě připlatíte. Na druhou stranu získáte i spoustu benefitů. Automat jistě oceníte při jízdě ve městě a v koloně. Pro tento typ provozu je jako stvořený. Automatická převodovka se zároveň stane ideálním pomocníkem při delších cestách. Na své si mimochodem přijdou i začátečníci. Manuální řazení může být o něco složitější nežli skrze automat, kde máte v podstatě jenom dva pedály – plyn a brzdu.

U automatu se však připravte na to, že jakékoliv opravy automatické převodovky mohou být spojeny s vyššími pořizovacími náklady. To je daň za určitý komfort při jízdě. Pokud si myslíte, že za vás bude automat špatně řadit, jste na omylu. I s tím se můžete naučit řadit tak, že ho budete alespoň částečně ovlivňovat. Tak co, už jste si vybrali vhodnou variantu?

posted by David K. on Čvc 24

Se zvyšujícími se cenami všeho možného se stále více lidí přiklání k nákupu ojetého automobilu před tím novým. A není se čemu divit. Ceny ojetých vozů jsou daleko přiměření. Jenže, při nákupu jetého automobilu vzniká velká spousta obav, aby si člověk nekoupit vůz, jehož následný servis ho bude stát spoustu peněz. Možná právě proto se vyplatí investovat do ověřených a spolehlivých ojetin. S několika z nich vás seznámíme v následujících řádcích.

Začněme od těch nejmenších

Každý z nás má samozřejmě trochu jinou potřebu. Pokud patříte k příznivcům malých automobilů nebo sháníte vůz vyloženě na nákupy, nabízí se Renault Twingo. Jeho alternativou je Smart ForFour. Na první pohled jde víceméně o totožné automobily vyjímající se svou dlouhodobou spolehlivostí. Připravte se ovšem na to, že k dispozici nebudete mít příliš odkládacího prostoru.

Pokud chcete v této kategorii automobilů vsadit na elektromobil, pořiďte si elektrickou „nákupní tašku“ v podání osvědčeného modelu BMW i3. Když si pohlídáte původ vozidla a jeho předchozí servis, máte šanci na velice dobrý nákup.

Ojeté vozy vyšší třídy

Pojďme ale přestoupit do kategorie větších ojetých automobilů, které poslouží nejenom vám, ale celé vaší rodině. V takovém případě se téměř jistou kartou stávají vozy Mazda 3 a Mazda 6. U nich s největší pravděpodobností nešlápnete vedle. Hodně osvědčeným a populárním automobil se jeví také model Hyundai i30 1.5 CVVT. Tradiční atmosférický čtyřválec, který se vyznačuje poměrně dlouhou životností.

Ne každý se však chce spoléhat pouze na malé a rodinné vozy. Pokud dáváte přednost něčemu sportovnějšímu a výkonnějšímu, vsaďte na Ford Mustang 5.0 V8. Když vsadíte na osmiválec s manuální převodovkou a pohonem zadních kol, s největší pravděpodobností nemůžete sáhnout vedle. Tohle je výčet ojetin, které z dlouhodobého hlediska jistě stojí za to.

Copyright © 2024 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.