Autor: David H. datum: Pro 21 kategorie: Auto
Mnoho automobilek spatřuje budoucnost automobilového průmyslu v elektromobilech neboli vozidlech na elektrický pohon. Z tohoto důvodu tak investují nemalé prostředky do jejich vývoje a zdokonalování. Jednou z nejdůležitějších součástí elektromobilu je samozřejmě jeho akumulátor neboli baterie. Kromě toho, že se nepochybně jedná o stěžejní součást vozidla, je akumulátor často také předmětem nejrůznějších diskusí a sporů mezi příznivci a odpůrci automobilů na elektrický pohon. Pojďme se tedy na elektrobaterie, jejich možnosti, výhody i nevýhody podívat trochu podrobněji.
Baterie válcové, hranolové či pouzdrové
I když každá automobilka vyrábí baterie do elektromobilů trošku odlišným způsobem, základní konstrukce všech akumulátorů je stejná. Akumulátor se skládá z mnoha malých dílčích bateriových článků, které jsou následně sériově či paralelně spojeny, aby se tímto způsobem dosáhlo požadovaného proudu a napětí. Každý jednotlivý bateriový článek má napětí tří až čtyř voltů. Specialista na výrobu elektromobilů, americká automobilka Tesla, využívá válcové bateriové články, jejichž předností je jejich vysoká účinnost a také poměrně nízká cena. Elektromobily německých automobilek BMW a Volkswagen obsahují hranolové bateriové články, jejichž předností je snadné chlazení a skladnost. Naopak k jejich nevýhodám patří zejména potíže související s malým možným počtem nabití a vybití. Další automobilové firmy, například Renault, Nissan či Chevrolet, používají třetí typ bateriových článků, které se označují jako pouzdrové. Ty nabízejí velkou flexibilitu z hlediska kapacity a modulů, ale jsou velmi citlivé na teplotu i tlak. Všechny typy bateriových článků se následně sestavují do bateriových modulů, které jsou základními stavebními prvky akumulátorů.
Různá kapacita, dojezdová vzdálenost i počet cyklů nabití
Na základě toho, o jak velký, výkonný, těžký a drahý elektromobil máme zájem, se odvíjí kapacita jeho akumulátoru. Nejmenší elektromobily mívají kapacitu okolo šestnácti kilowatthodin, například Mitsubishi i-MiEV, největší až devadesát kilowatthodin, v případě elektromobilu Tesla S. Na dojezdové možnosti elektromobilu mají velký vliv kovy, ze kterých jsou baterie vyráběny. Nejmenší dojezdovou vzdálenost, okolo osmdesáti kilometrů, mívají baterie olověné, okolo dvou set kilometrů baterie niklové a největší dojezdovou vzdálenost až pět se kilometrů zajišťují baterie lithiové. Jedním z nejdůležitějších parametrů elektrického akumulátoru je samozřejmě jeho životnost neboli počet vybití a nabití baterie, při kterých si akumulátor zachovává své původní vlastnosti. V současné době se většina elektromobilů nachází mezi tisícem až patnácti sty cykly nabití. Existují ale i baterie umožňující několikanásobně více cyklů, až sedm tisíc.
Okomentuj