Autor: redakce datum: Zář 26 kategorie: Auto

Trendem mnoha automobilek není pouze vyvíjet úsporné naftové a benzinové motory.  V honbě za co největší úsporou zkoušejí také alternativní pohony. A jinak tomu není ani v případě tuzemské Škodovky a vozu Octavia. Ta totiž bude od června letošního roku k dispozici i s motorem na zemní plyn. To by tak mělo potěšit především všechny ty, kteří při výběru vozu hledí kromě kvality také na celkovou úsporu paliva.

Očekávají se vysoké prodeje

Z hlediska automobilky to však není první vůz na zemní plyn, jelikož debut byl model Citigo. U Octavie se však vzhledem k větším prodejům a také vzhledem k prodejům fleetovým dá očekávat, že především společnosti po tomto alternativním pohonu sáhnou, a ušetří tak náklady na provozu svého vozového parku. Samozřejmě jak už to bývá, provoz bude možný jak na samotný zemní plyn, tak samozřejmě také na benzin jako takový.

Autor: OSX

Autor: OSX

Při kombinaci obou paliv dojezd až 1330 kilometrů

Pokud tedy zohledníme velikost obou nádrží a samotnou spotřebu, tak na samotný zemní plyn by měl vůz ujet 410 kilometrů, a na benzin potom 920 kilometrů. Na obě plné nádrže to tedy bude rovných 1 330 kilometrů, což je určitě velmi dobrá vzdálenost. Na vše bude mít vliv hlavně styl jízdy, a také to, v jakých podmínkách s vozem pojedeme. To vše bude mít vliv na to, kolik si pod kapotou umístěný motor 1,4 TSI o výkonu 81 kilowatů vezme. Rozhodně lze říci, že díky technologiím, jako je systém start – stop, nebo systému rekuperace brzdné energie je motorem, který palivo skutečně šetřit dokáže.

Na plyn jezdí v ČR téměř 7 000 vozů

A ačkoliv se může počet aut, která jezdí na zemní plyn zdát stále ještě poměrně malý, je třeba říci, že se rok od roku zvyšuje. Příkladem může být i to, že jenom loňský rok se oproti tomu předcházejícímu zvedla spotřeba plynu o 44 procent. A letošní rok se očekává další zvýšení zájmu o tento alternativní pohon. A podobné je to i ve světovém měřítku.

S tím jistě souvisí právě kroky samotných automobilek, které tak na trh dodávají sériové motory na tento alternativní pohon. Pro mnoho lidi je to tak přijatelnější cesta, než externí úpravy běžného benzinového vozu. S plynem zemním jistě souvisí také alternativní CNG, na které aktuálně jezdí zhruba 600 vozů, převážně potom firemních.

Málo čerpacích stanic

A zatímco načerpat běžný zemní plyn není na většině benzinek nic složitého, s CNG je to již o něco těžší. Aktuálně je po České republice pouze 52 možností, kde toto palivo natankovat. Očekává se však, že do konce tohoto roku by se jejich počet měl téměř zdvojnásobit, což se na zájmu o tyto vozy taktéž pozitivně podepíše. A s neustálým zvyšováním ceny ropy jako takové, a tedy i benzinu a nafty se dá očekávat, že už to budou nejenom firemní zákazníci, kdo začnou hledat výhodnější alternativy.

Okomentuj

Copyright © 2024 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.