Autor: David H. datum: Bře 23 kategorie: Auto

Snižování emisí a ekologické zátěže z motorové dopravy je velké téma nejen v rámci Evropské unie. Je potřeba zavádět účinná opatření, aby docházelo ke snižování vlivů na přírodu a životní prostředí. Proto EU zavádí nový systém monitorování spotřeby, který by tomu měl napomoci.

Spotřeba pod přísným dohledem

Evropská unie chce monitorovat spotřebu každého auta a sledovat její odchylku od normované spotřeby. Řidiče chce pomocí dalších nástrojů a poplatků následně přinutit jezdit úsporně. EU proto vyvíjí mechanismus sledování reálné spotřeby auta, její porovnávání s výrobcem udávanými hodnotami a na základě zjištěných údajů vyvozování důsledků pro řidiče. Sběr dat má posloužit nejen ke statistickým účelům, ale především k prevenci znečišťovaní a většímu si uvědomění osobní zodpovědnosti za stav životního prostředí.

edadeaceecddfebaad

Sběr dat reálné spotřeby aut dnes není po technické stránce žádný problém. Prakticky každé auto je vybaveno palubním počítačem sledujícím mnoho provozních údajů, které jsou za určitých podmínek k dispozici. Aby se však EU pojistila, od začátku roku 2020 bude muset každé nové vozidlo umět sledovat svou reálnou spotřebu a údaje o ní ukládat do paměti. Po roce 2021 pak i každé nově prodané auto bude muset toto zvládat. Momentálně se pracuje na mechanismu sběru údajů, na základě kterých by se mohli dělat potřebné zásahy, případně opatření.

Větší důraz na ochranu prostředí

Nahlas se dokonce uvažuje o obdobě jakési daně za nadlimitní znečišťování ovzduší. Možná to zní dost nepravděpodobně, ale časy se mění a my se musíme k ochraně přírody skutečně postavit čelem. Je tedy možné, že i takové změny nás v budoucnu čekají. Toto má být jen první krok, který vůbec umožní získávat a analyzovat data, která jsou doposud pouze odhadována na základně údajů od výrobců. Řada lidí s tímto monitorováním nesouhlasí, ale na druhou stranu může pomoci zjistit objektivní zátěž, jakou auta mají pro naši planetu.

Okomentuj

Copyright © 2020 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.