posted by David K. on Pro 6
Každý automobil je vybaven řadou nejrůznějších kontrolek. A není to jen tak pro nic za nic. Jakákoliv z nich má pochopitelně svůj patřičný význam. Jednou z těch hodně zmiňovaných je kontrolka žhavení. Mnozí o ní vědí, nemají však vůbec žádné tušení, k čemu vlastně slouží nebo co prozrazuje. Jestliže spadáte také do této skupiny lidí, začtěte se do následujících řádků.
U jakých aut se vyskytuje tato kontrolka?
Hned na úvod vám můžeme prozradit, že s kontrolkou žhavení se pravděpodobně nesetkáte u každého vozu. Tato spirálovitá kontrolka s oranžovou barvou je výsadou dieselových automobilů. Pokud jde o benzínové vozy, obvykle je tato kontrolka nahrazena symbolem EPC.
Kontrolka žhavení bývá dost využívaná u koncernových vozidel. V tomto směru lze jmenovat například značku Škoda nebo Volkswagen.
Jaké závady vás mohou potkat?
Kontrolka žhavení se samozřejmě může projevovat odlišným způsobem, z čeho také pramení rozdílné problémy. Pokud vám například začne blikat a vy nemůže nastartovat vůz, může to znamenat špatný spínač brzdového pedálu. Blikající kontrolka může ale symbolizovat i špatné čidlo teploty výfukových plynů. Výjimkou nejsou ani opotřebované žhavící svíčky, snímač polohy regulačního šoupátka a EGR ventil. V některých situacích může kontrolka žhavení znamenat také opotřebování turba.
Jak můžete vidět, bez hlubších znalostí této problematiky můžete výslednou závadu odhalit pouze stěží. Pokud se vám tedy kontrolka žhavení rozsvítí, raději s ničím neotálejte a vyrazte do nejbližšího servisu, ať už toho autorizovaného nebo tam, kde vám obvykle provádí opravy na automobilu. Náklady na odstranění potíží se různé podle toho, o jakou závadu jde. Může to být v řádu stokorun, ale také tisíců. To už však nechcete na odbornících. Na druhou stranu, které závady si možná opravíte sami, doma a levně. Záleží na vašem umu.
posted by David K. on Lis 22
Jen málokdo z nás by si v dnešní době dokázal představit vyrazit do silničního provozu bez zapnuté klimatizace. To platí dvojnásob, když musíte ve voze urazit navíc dlouhou cestu. Málokdo však používá klimatizaci také v zimě. Mnozí lidé ji mají spojenou s ochlazováním interiéru vozu, což v zimě opravdu není zapotřebí. Jenže, to je mýlka, kterou se vám v následujících řádcích pokusíme vyvrátit.
Klimatizace vám pomůže odmlžit skla
Jestliže si pokládáte otázku, proč používat klimatizaci v létě, přinášíme vám poměrně jasnou odpověď. Rychleji se zbavíte zamlžených skel. S těmi byste mimochodem neměli nikam vyrážet, protože tím snižujete viditelnost a zvyšujete šanci, že někam vrazíte. Klimatizace se v tomto směru hodí primárně pro odstranění zamlžení předního skla. Důležitá je především suchost při tomto procesu, protože vlhkosti budete mít v autě více než dost.
Některé automobily dokonce disponují tlačítkem pro odmlžení čelního skla. Když takové tlačítko stisknete, okamžitě dojde k zapnutí klimatizace a ventilátor se spustí na plné otáčky. Nezapomínejte ani na to, aby byl zapnutý vnější okruh vzduchu.
Zamlžené sklo nemusí být jediným důvodem
Je však pravdou, že zamlžené sklo není tím jediným, proč v zimě zapínat klimatizaci. Existuje i řada přidružených faktorů. Při zapnuté klimatizaci například dříve ohřeje motor, protože zapnutý kompresor zvyšuje celkové zatížení. I to vám může přijít vhod.
Zároveň je vhodné zmínit, že dlouhodobější odstavení klimatizace může vést k jejímu rychlejšímu opotřebení. Olej se totiž usazuje dole a při zapnutí čerpadla běží nějaký čas na suchu. Zároveň se zapnutá klimatizace stará o oběh klimatizační náplně, která je zároveň takovou praktickou zkouškou k zajištění těsnosti celého systému. Tak přesně tohle jsou důvody, proč byste neměli odstavovat klimatizaci přes celou zimu. Raději ji čas od času zapněte.
posted by David K. on Zář 20
Velká spousta řidičů si při jízdě z kopce pokládá jednu zásadní otázku. Vyplatí se v daném okamžiku podřadit automobil nebo je lepší šlapat na brzdu? Jestliže v tomto směru také nemáte jasno, pokusíme se vám v následujících řádcích vše vysvětlit.
Je tento proces škodlivý pro motor?
Spousta z vás se asi nejprve zamyslí nad tím, jestli brždění motorem může nějak poškodit samotnou motorovou jednotku automobilu. Je pravdou, že při tomto stylu jízdy dochází k vytváření určitého protitlaku, a to se týká nejenom benzínových, ale také naftových automobilů. Nejde o všem o nic špatného. Z technologického hlediska brždění motorem není pro samotný motor nikterak špatná. Ba naopak, tento styl jízdy může přinést řadu nejrůznějších benefitů.
Výhody brždění motorem
Jako první vám odpovíme asi na tu nejhlavnější otázku, která je v podstatě tématem tohoto článku. A to je úspora paliva při brždění motorem. S jistou lze řídi, že při brždění motoru nedochází k tak výraznému spalování paliva. Na druhou stranu nepůjde o žádné výraznější úspory. Oceníte však spoustu ostatních kladů.
Když budete z kopce brzdit motorem, nebudete šlapat na brzdy. Tím pádem šetříte brzdové destičky a zároveň brzdové kotouče. V případě velký a dlouhých kopců by totiž při intenzivním brždění skrze brzdy mohlo dojít k pokroucení kotoučů nebo ke znehodnocení brzd jako takových.
Tento způsob jízdy navíc oceníte i k při jízdě na sněhu v zimě. Při brždění motorem z kopce budete mít nad vozem podstatně lepší kontrolu, než kdybyste v rychlosti šlápli na brzdu a snažili se automobil zastavit. Jak můžete správně tušit, výhody hovoří právě pro brždění motorem. Pokud na tento styl ježdění nejste zvyklí, pak ho vyzkoušejte. Na brždění motorem se dá velice snadno a rychle zvyknout. Navíc, když víte, že šetříte brzy auta, potěší to dvojnásob.
posted by David K. on Zář 6
Stalo se určitě mnohým z vás, že jste si zabouchli klíčky od auta uvnitř vozu. A pokud ne, taková situace vlivem nepozornosti samozřejmě může nastat. Když k takové nepříjemnosti dojde, měli byste vědět, jak postupovat. Možností totiž máte hned několik a my vás s nimi v nadcházejících řádcích seznámíme.
Sáhněte pro náhradní klíče
Rada číslo jedna zní poměrně jednoduše. Pokud máte doma náhradní klíče od automobilu, otevřete si auto právě prostřednictvím nich. Je ovšem pravdou, že do této nezáviděníhodné situace se můžete dostat daleko od domova nebo náhradní klíč jednoduše nemáte. Pak je třeba přistoupit k jiným možnostem řešení této situace.
Jak odemknout auto bez klíčů?
Pokud máte moderní vůz plnými novodobých technologií, pravděpodobně budete schopni dostat se do vozidla prostřednictvím mobilního telefonu. Respektive tímto způsobem si ho budete schopni odemknout na dálku.
Jestliže nemáte „chytré“ auto a moderní technologie vám nepomohou, rozhodně nezoufejte. Než se uchýlíte k tomu, že seberete kamen ze země a budete se snažit rozbít okénko, zamyslete se nad dalšími variantami. Jednou z nich je asistenční služba. Objednat si můžete placenou službu. Náklady na otevření vozidla se pohybují kolem třech tisíc korun. Ti, kdo mají sjednanou smlouvu na rozsáhlé pojištění k autu mají víceméně vyhráno. Takový servis mohou mít zahrnutý ve smlouvě jako bezplatný.
Poslední možností zůstává pokus o otevření automobilu svépomocí. K tomu máte možnost využít ramínko, tkaničku, provázek nebo kousek drátu. Je ovšem pravdou, že musíte moc dobře vědět, co děláte a zároveň se připravit na to, že při neodborném pokusu o otevření auta bez klíčů hrozí jeho poškození. A teď nemáme na mysli pouze to optické, ale také znehodnocení zamykacího systému. Výsledné rozhodnutí tak budete mít vždy plně ve svých rukách.
posted by David K. on Čvc 26
Pneumatiky jsou nedílnou součástí jakéhokoliv dopravního prostředku. Prvek, který pojí vozidlo s vozovkou, takže je zapotřebí sledovat jeho kvalitu a opotřebení. Nehledě na to, že i ze zákona jste povinni vyjet na silnice s odpovídajícím dezénem, jinak vám hrozí nepříjemná pokuta.
Minimální hloubka dezénu
V první řadě bychom měli prozradit, jaké jsou vlastně minimální hodnoty dezénu, s nimiž podle zákona můžete jezdit po silničních komunikacích. V tomto směru se berou zvlášť letní a zimní pneumatiky. V případě letních pneumatik nesmí hodnota vzorku klesnout pod 1,6 mm. U zimních pneumatik je to více. Minimální přípustná hodnota je 4 mm.
Měření hloubky dezénu u pneumatik
Nyní se pojďme zaměřit na to podstatné. Jak vlastně změřit to, zda nejsou pneumatiky ojeté? V první řadě můžete využít běžných měrek. Ty se prodávají téměř v každém pneuservisu a celkem spolehlivě vám ukáží, kolik máte dezénu. Existují analogové i digitální měrky.
Ojetí pneumatik ovšem zjistíte i bez potřebného měřáku. Každá pneumatika je totiž v určitých částech vybavená speciální ploškou, kterou signalizuje minimální hodnotu dezénu. Tyto plošky se obvykle nachází ve středu pneumatiky, výjimkou nejsou ani části blíže k okraji, takže víte, zda máte gumy sjeté nebo nikoliv. To platí jak pro letní, tak pro zimní pneumatiky.
Důsledná kontrola pneumatik
U pneumatik byste ovšem neměli kontrolovat jenom hloubku dezénu. Zapomínat nesmíte ani na celkové opotřebování. Na mysli máme především vizuální kontrolu toho, zda nejsou gumy zpuchřelé, popraskané nebo jinak poškozené. O mnohém vypovídá i hodnota DOT na pneumatice. Ta prezentuje měsíc a rok výroby. Více jak desetileté pneumatiky jistě nebudou mít takové jízdní vlastnosti, jako ty nové nebo čtyřleté. Z toho důvodu nepodceňujte pravidelnou kontrolu pneumatik, protože tím vlastně chráníte své zdraví.
posted by David K. on Čvc 15
Společnost SMARTEV CDS s.r.o. cílí na elektromobilu. Zabývá se realizací nabíjecích stanic pro nejrůznější typy zákazníků. Je to nabíjení elektromobilů ve firmách, bytových domech, ale také na veřejných místech a v rámci soukromých objektů. Elektromobilita je budoucnost a firma SMARTEV CDS s.r.o. se snaží jít v tomto ohledu příkladem. Výsledkem je pořízení nového elektromobilu. Tento nákup byl spolufinancován penězi z Evropské unie.
Dotace na automobil pro techniky
Firma SMARTEV CDS s.r.o. byla úspěšná v projektu s názvem SMARTEV CDS – POŘÍZENÍ DODÁVKOVÉHO ELEKTROMOBILU. Cíl projektu měl jednoznačnou podobu. Zakoupit automobil dodávkového typu na elektřinu, který přispěje k nízkouhlíkové dopravě. Projekt spadá pod Evropský fond pro regionální rozvoj, konkrétně je to OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
Číslo této dotace je CZ.01.3.14/0.0/0.0/19_252/0021894 a její výše byla 371 117 Kč. Celková cena pořizovaného vozidla byla 1 044 453 Kč bez DPH. Název programu v rámci OP PIK je Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita – Výzva V, termín realizace 5/2020 – 6/2021. Dotace byla použita na dodávkový automobil pro techniky společnosti SMARTEV CDS s.r.o., kteří instalují nabíjecí stanice pro elektromobily po celém území České republiky. Kromě jiného tyto stanice také servisují.
Výměna nafty za elektřinu
Výsledkem úspěšného dotačního titulu se stala obměna původního vozového parku firmy SMARTEV CDS s.r.o. Dodávkový naftový automobil byl vyměněn za nový elektromobil. Vzhledem k tomu, že v době nákupu nebyla na trhu vhodná dodávka, došlo k přestavbě zakoupeného vozu na N1. Tento úkon realizovala společnost JÍŠA s.r.o.
Společnost SMARTEV CDS s.r.o. jde tak příkladem v oblasti nízkouhlíkové dopravy a elektromobily obecně. Nejenom, že její činnost spočívá právě v rozvoji nabíjecích stanic pro elektromobily, ale také sama pro přepravu zaměstnanců využívá vhodné elektromobily. Přesně takhle to má být.
posted by David K. on Čvn 21
Každý majitel dopravního prostředku jistě správně tuší, že když se chce zbavit automobilu, musí ho prodat. Teprve na základě kupní smlouvy je vozidlo přepsáno na nového majitele a vy zároveň můžete zrušit také povinné ručení. Jak to ale provést s vozidlem, které už je nepojízdné a vy byste ho rádi rozprodali na náhradní díly?
Ekologická likvidace je základ
Správný postup je celkem zřejmý. Pokud se chcete zbavit vozu, respektive ho vyřadit z registru vozidel a tím pádem přestat platit také povinné ručení, musíte cílit na likvidaci vozu. Ano, ekologická likvidace je oficiálně správným postupem. Starý vůz předáte k ekologické likvidaci do příslušného zařízení a obdržíte protokol o likvidaci. Ten donesete na příslušný úřad a odhlásíte vůz. Poté to samé provedete také na pojišťovně.
Jenže, co když má vůz na sobě spoustu „cenných“ a funkčních náhradních dílů, které by se daly ještě dobře zpeněžit?
Rozprodání vozu na náhradní díly
Neoficiální cestou samozřejmě zůstává možnost rozprodání vozu na náhradní díly. To můžete provést například prostřednictvím internetových bazarů či obdobnými způsoby. Vhodné je zachování vraku vozu s motorem, který obsahuje také VIN kód. Následně se můžete domluvit na některém z autovrakovišť, zda takto „očesaný“ vůz přijmou k ekologické likvidaci a vystaví vám protokol o likvidaci. To se vyplatí provést ještě předtím, než se pustíte do rozprodávání dílů. Popřípadě si můžete vámi zamýšlený postup ověřit na příslušném úřadu. Vyvarujete se tak případným komplikacím při odhlašování vozu a ukončení povinného ručení.
Takže ano, poškozený vůz lze rozprodat na náhradní díly, ale vyplatí se zjistit si všechny okolnosti. Myslete na to, že vždy musíte dodržet zákonnou povinnost týkající se ekologické likvidace příslušného dopravního prostředku. Ať už jde o vozidlo osobní nebo nákladní.
posted by David K. on Čvn 7
Automobil je dopravním prostředkem, který využívá většina z nás. Každý vůz vyžaduje také určitou péči, aby byl zajištěn jeho bezproblémový provoz. Jednou z nejzásadnějších věcí je kontrola motorového oleje, protože bez oleje můžete zadřít motor a napáchat tak celkem nevratné škody. Takovou kontrolu byste však měli provádět dle jistých pravidel, aby byla objektivní a správná.
Kontrola oleje v motoru od A až do Z
Hladinu oleje v motoru je třeba kontrolovat při teplém motoru. To znamená, že motor by měl být před kontrolou v dostatečně dlouhém chodu, aby došlo k jeho zahřátí. Olej nekontrolujte hned po zhasnutí motoru. Vyčkejte alespoň pět nebo ideálně deset minut. Během této doby steče olej ze stěn motoru a měření bude objektivní.
Celý proces provádějte na rovném povrchu, aby nedocházelo ke zkreslování. K měření oleje v motoru sloučí speciální měrka. Tu vytáhněte z motoru a otřete z ní olej, například prostřednictvím hadru nebo papírového ubrousku. Poté ji vložte nazpět do motoru a znovu vytáhněte.
Na měrce je viditelná hladina oleje v motoru, která by se měla pohybovat těsně pod ryskou prezentující maximální hodnotu. V toleranci je ještě horní třetina pod ryskou. Teoreticky byste motoru neměli ublížit, ani když bude olej nad minimální ryskou. Obecně však platí, že je vhodné olej dolít a udržovat jej u horní rysky. Přece jenom dostatek oleje zajišťuje bezproblémové mazání motoru.
Kontrolka vás bude informovat
Pokud by olej klesl pod určitou hranici, respektive pod dolní rysku a vy jste to nezaznamenali prostřednictvím měření hladiny oleje, rozsvítí se vám kontrolka v autě. V takový okamžik je vhodné vozidlo odstavit a dolít potřebné množství oleje. Možná proto se vyplatí vozit se sebou alespoň nějaký olej, který pak nemusíte narychlo shánět na nejbližší čerpací stanici. Dostatek oleje je základem spolehlivého fungování motoru.
posted by David K. on Kvě 24
Elektromobily značky Tesla jsou známy jistě každému. Jde o vozy světové vizionáře Elona Muska, které se pyšní skvělým dojezdem, minimálními provozními náklady a řadou nejrůznějších technologických vychytávek. My se v dnešním článku nebude až tak zaměřovat na vozy jako takové. Soustředit se budete na jednu konkrétní věc, kterou je Navigate of Autopilot.
Co je to Navigate of Autopilot?
Překlad tohoto výrazu je více než výstižný. Jde o autopilota, který za vás sám řídí automobil. Nejde o žádné sci-fi, jak by si mohl, kdo myslet, ale o skutečnou a reálnou funkci, která již delší dobu funguje nejenom ve Spojených státech amerických, ale také v mnoha dalších zemích světa. Výjimkou v tomto směru není ani Česká republika, i když v tomto případě má Navigate of Autopilot trochu omezenější možnosti.
Jak funguje navigační režim?
Pokud se rozhodnete Navigate of Autopilot vyzkoušet v Česku, bude to spíše na dálnici nebo na obchvatech kolem Praze. S větším pokrytím a řešením jiných silničních situací zatím spíše nepočítejte. Nutno však podotknout, že jízda s autopilotem je skutečným zážitkem. Pokud jde přímo o systém ve vozidlech Tesla, při aktivaci tohoto režimu se vám na displeji zobrací ikona auta a modrou čarou před vámi. Vy tak víte, že vůz jede do konkrétního cíle na autopilota.
Například mezi jednotlivými pruhy na dálnici můžete přejíždět po stisku blinkru. Vozidlo Tesla takový příkaz vyhodnotí a s ohledem na silniční provoz jej provede. Je pravdou, že možnosti autopilota jsou v jiných zemích trochu benevolentnější nežli v Česku, i přesto je to krok tím správným směrem.
Nutno podotknout, že Navigate of Autopilot označovaný zkratkou NoA není tím jediným systémem, s nímž se u nás setkáte. Je velice pravděpodobné, že takové systémy se v budoucnu budou objevovat stále častěji. Uvidíme, s čím přijdou další světové automobilky.