posted by redakce on Pro 16
Každá automobilka musí jít s dobou a připravit pro své příznivce něco zajímavého. Spalovací motory už nepochybně nejsou takovým favoritem jako v dřívějších generacích, dnešní vývoj totiž přeje stále více elektromobilitě a tuto skutečnost si uvědomují i zástupci automobilky Škoda. Právě proto přicházejí na trh s novinkou, která nabídne zajímavý potenciál v kombinaci s ekologickým provozem. Dostatek prostoru pro celou rodinu a elegantní vzhled, jenž je pomyslnou třešničkou na dortu.

Spojení světa elektřiny a nejnovějších technologií
Zatímco dříve se elektromobily stávaly terčem kritiky kvůli relativně nízkému dojezdu, dnešní modely už podobné téma řešit nemusí. Například nová Škoda Enyaq přináší dojezd více než 500 kilometrů na jediné nabití a když k tomu přidáme i obrovskou síť nabíjeních stanic v celé Evropě, na cestách pak není důvod k obavám.
Můžete se proto vydat do nejbližšího města na nákupy stejně tak dobře, jako na plážovou dovolenou k Jadranu nebo za poznáváním krás Bretaně. O bezpečnost na cestách je také postaráno, tento elektromobil totiž nabídne devět airbagů a propracované asistenční systémy, které upozorní na řadu důležitých věcí.
Zavazadlový prostor je třešničkou na dortu
Působí opravdu velkoryse a poslouží potřebám celé rodiny. Nabídne totiž úctyhodných 585 litrů, převeze tedy snadno nejen nákup, ale také veškeré důležité vybavení pro průměrnou letní dovolenou.

Vyhoví vám ve všem, co budete potřebovat – a v interiéru se nebudete nikdy cítit stísněně, dostatek prostoru je tím, co zdobí jeden z nejnovějších modelů mladoboleslavské automobilky. Ceník Škody Enyaq překračuje v základní verzi milionovou hranici, na druhou stranu ale dostanete špičkový model ve světě, který je teprve na začátku a jemuž určitě patří podle mnoha indicií v médiích žhavá budoucnost.
posted by David H. on Pro 7
Když se řekne rychlé auto, většina z nás si představí vozy takových značek, jako je Ferrari, Porsche, McLaren či Lamborghini. Dnes vám ale představíme vozidlo, které nepotkáte na závodních okruzích, ale na běžné silnici. O jakém automobilu je řeč? O Bugatti Chiron, vozidle, které je v současnosti považováno za nejrychlejší sériově vyráběný automobil na světě.
Maximální rychlost téměř 500 km/h
Automobil Bugatti Chiron byl veřejnosti poprvé představen před čtyřmi lety na autosalonu v Ženevě jako nástupce legendárního vozu Bugatti Veyron. Vůz se vyrábí ve Francii a jeho jméno je jakousi poctou slavnému monackému automobilovému závodníkovi Louisi Chironovi. Automobilka Bugatti v současnosti patří automobilovému koncernu Volkswagen, a své vozy tak testuje v Německu na uzavřené testovací trati Ehra-Lessien, a právě zde dosáhl model Bugatti Chiron světového rekordu v maximální dosažené rychlosti. Konkrétně se jednalo o neuvěřitelnou rychlost více než čtyři sta devadesát kilometrů za hodinu. Pokud jde o komerčně vyráběné sériové vozy Bugatti Chiron, mají z bezpečnostních důvodů elektronicky omezenou maximální rychlost na čtyři sta dvacet kilometrů za hodinu.

Z nuly na sto za 2,5 sekundy
K této neuvěřitelné rychlosti zcela jistě přispěla i speciálně navržená aerodynamická karbonová karoserie a speciální pneumatiky od značky Michelin, které slibují trvanlivost i při více než čtyřech tisících otáčkách za minutu. Nejdůležitější součástí je ale samozřejmě motor, čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválec s výkonem tisíc pět set koní a točivým momentem tisíc šest set newtonmetrů. Z hlediska zrychlení z nuly na sto kilometrů stačí automobilu pouze dvě a půl sekundy, z nuly na tři sta kilometrů za hodinu neuvěřitelných čtrnáct sekund. Na závěr uveďme, že se nemusí zdaleka jednat o poslední zápis Bugatti Chiron do historie, neboť automobilka má v plánu ještě rychlejší verzi tohoto vozu, která by měla nést označení Pur Sport.
posted by David H. on Lis 23
Velké dotykové displeje, které disponují velkým množstvím nejrůznějších funkcí a často nahrazují většinu ovládacích prvků vozu, jsou již několik let běžnou výbavou nových automobilů. Ne všichni ale vědí, že jejich používání podléhá určitým pravidlům, která většina řidičů nezná. V souvislosti s tím můžeme uvést příběh jednoho německého řidiče Tesly Model 3, kterého stálo nastavování tohoto displeje řidičský průkaz, alespoň tak rozhodl německý soud.
Displej je elektronické zařízení, jehož používání podléhá určitým pravidlům
Celý příběh se začal psát vloni na jaře. Když řidič nastavoval pomocí centrálního dotykového displeje stěrače, ztratil nad svým vozidlem kontrolu, vyjel ze silnice a vjel do aleje stromů. Několik měsíců po této nehodě zamířil řidič k soudu, který mu vyměřil pokutu ve výši dvou set euro a zároveň na měsíc odebral řidičský průkaz z důvodu nedovoleného používání elektronického zařízení. Řidič se totiž hájil tím, že nehoda vznikla vinou toho, že nastavoval displej. Ovládání dotykového displeje za jízdy ale není ze zákona povoleno, a tak byl výrok soudu nemilosrdný.

Pokuta a odebrání řidičského průkazu jako precedens?
Tento trest ale muži přišel neadekvátní, a tak se pustil do právní bitvy, kterou nakonec uzavřel až výrok vyššího soudu letos v červnu. Vyšší oblastní soud v Karlsruhe poukázal na to, že Tesla Model 3 je stejně jako většina běžných automobilů vybavena i klasickým analogovým ovladačem stěračů na levé páčce za volantem, muž tedy mohl použít toto ovládání a nikoli to na displeji. Displej lze, podobně jako všechna ostatní elektronická zařízení, používat za jízdy pouze v případě, že neodvádí řidičovu pozornost od řízení. A právě odvedení pozornosti od řízení bylo podle soudu příčinou řidičova vyjetí ze silnice. Pokuta i trest zákazu řízení, který muži uložil nižší soud, tak byl zcela oprávněný. Vzhledem ke skutečnosti, že i automobily dalších značek mají stále více ovládacích prvků na dotykovém displeji, jde svým způsobem o přelomový rozsudek, který je určitým precedentem pro ostatní řidiče, kteří by na svou obhajobu po nehodě chtěli použít stejnou výmluvu.
posted by David H. on Lis 9
Řidičský průkaz je v dnešní době nutností. Vzhledem k tomu, že ale v autě trávíme stále více času a dopravní situace je často velmi nelehká a stresující, vzrůstá také riziko, že můžete o váš řidičský průkaz přijít. Zdaleka vás ale o řidičák nepřipraví jen vaše případné nezodpovědné chování, jako je například požití alkoholu či jiných návykových látek, kdy vám řidičský průkaz může být odebrán rovnou na místě.
Pozor na body
Důvodů, pro které vám řidičský průkaz může být odebrán, existuje poměrně mnoho. Jednou z častých příčin je tak zvané vybodování neboli to, že za různé přestupky nasbíráte dvanáct bodů, což znamená odebrání řidičského průkazu. Pokud se domníváte, že dvanáct bodů je hodně, nemusí to tak být. Jedna jízda na červenou představuje pět bodů a při současném provozu a stresu je to přestupek velmi snadný. Podobně přísně je hodnocené například i řízení s telefonem v ruce.

Vysoká rychlost, nebezpečné předjíždění i zdravotní problémy
Odebrání řidičského průkazu hrozí i v případě rychlé jízdy, například pokud limit v obci překročíte o více než čtyřicet kilometrů za hodinu, nebo když předjíždíte na dvojité čáře. Ve starším věku vám může být řidičský průkaz odebrán také na základě určitých zdravotních problémů, nejčastějšími jsou zejména poruchy zraku, sluchu a pohybového ústrojí. I z tohoto důvodu musí senioři pravidelně podstupovat zdravotní prohlídky, které zaručují, že jsou způsobilí k řízení vozidla. Ke zdravotním důvodům poté dále patří i nejrůznější psychické poruchy a nemoci, například schizofrenie.
Jak se o odebrání dozvíte?
Odebrání řidičského průkazu přímo na místě je spíše výjimkou a dochází k němu opravdu jen ve vážných případech, jako je silná opilost, drogy či nehoda. Většinou se o něm dozvíte na základě úředního dopisu, ve kterém vás příslušné úřady vyzvou, abyste svůj průkaz do pěti dní odevzdali. Na jak dlouho o řidičský průkaz přijdete, je různé, doba závisí na přestupcích, kterých jsme se dopustili.
posted by David K. on Říj 26
S pojmem AdBlue se začíná v poslední době setkávat stále více řidičů. A to především kvůli emisním normám Euro 6 pro vznětové motory. U velkých nákladních aut je AdBlue už stálicí od normy Euro4. A co vlastně je a co si pod tímto pojmem představit?
AdBlue snižuje emise
AdBlue je speciální kapalina, která slouží k likvidaci oxidů dusíku vycházejících z výfuku do vzduchu. Vstřikována je do výfukového systému, kde ještě za pomoci katalyzátoru dochází i minimalizování CO2 a tím pádem ke splnění potřebných norem.
Je pravdou, že dieselové motory s emisemi tak trochu bojují a toto je jeden ze způsobů, jak je minimalizovat. Stará se o to speciální roztok, respektive močovina tvořící asi třetinu jeho složení. Zbytek je pak klasická destilovaná voda.
U novějších aut se tak můžete s výrazem AdBlue setkat stále častěji. A jak je takový systém vlastně doplňován?

Doplnění kapaliny AdBlue
Do jisté míry vám napoví označení AdBlue, v jehož názvu je v překladu ukryta modrá barva. Takže pokud chcete doplnit tuto směs, měli byste na své voze hledat modré víčko. Spousta aut jej má hned pod víčkem nádrže, takže vše prakticky na jednom místě. Některé modely jej mají umístěn v kufru.
Ať tak či onak, doplnění může probíhat z klasické pistole, kterou známe všichni od čerpacích stanic. Doplnění tak není ničím složitým ani pro obyčejného řidiče. Pistole je však výsadou spíše nákladních vozů, kde jsou nádrže na AdBlue hodně velké. Vy si můžete tuto kapalinu koupit v přenosném kanystru.
Ještě pro zajímavost uvedeme, že spotřeba AdBlue kapaliny je asi 0,75 litrů na tisíc ujetých kilometrů. Přesně takový objem je zapotřebí k dostatečné likvidaci CO2. Možná vás potěší, že cenové náklady na takovou nejsou vysoké. Litr stojí kolem 200 Kč, takže desetilitrový kanystr vám vystačí na spoustu tisíc kilometrů. V některých vozech je spotřeba ještě menší, než uvádíme výše.
posted by David K. on Říj 12
Ford Mustang je kultovním vozem, který zná bezpochyby každý z nás. Především mužská populace k němu hodně tíhne. Není se čemu divit, vždyť jeho síla, vzhled a celkové pojetí jednoduše prozrazuje, že tento vůz je pro ty správné chlapy.
Síla motoru, kterou musíte vyzkoušet
Vůz Ford Mustang se pochopitelně vyrábí v několika motorizacích. Je však pravdou, že v posledních letech se asi tím nejoblíbenějším modelem stal Ford Mustang GT500 Shelby. Ten mimochodem vychází ze stejnojmenné legendy a pod kapotou toho nabízí více než dost.
Když usednete do takového modelu, máte jistotu, že po nastartování pod sebou ucítíte dunění osmi válců a motor o obsahu pět litrů a více. Každý asi správně tuší, že taková charakteristika motoru bude mít i patřičný výkon, což dokazuje cca 510 kW, takže nějakých 683 koní. A s těmi už se dá uhánět pořádnou rychlostí. Z 0 na 100 km/hod. vypálíte asi za 3,5 sekundy. Maximální rychlost pak atakuje hranici kolem 320 km/hod.

Nemáte na Mustanga? Tak ho půjčte
A teď zpátky k realitě. Pokud si nechcete o voze Ford Mustang jenom povídat a rádi byste si splnili dětský sen, máte dvě možnosti. Buď máte hodně peněz na bankovním účtu a můžete si jej pořídit nebo si ho půjčíte. U většiny z vás pravděpodobně zvítězí druhá volba. Půjčení takových vozů v dnes není ničím neobvyklým.
Stačí složit vyšší, avšak vratnou kauci, absolvovat krátkou instruktáž s profesionálem a poté můžete vyrazit s Ford Mustang na silnice nebo na okruh. Záleží na tom, jakému z těchto zážitků dáte přednost. Je pravdou, že okruhu budete mít asi více příležitostí provětrat alespoň většinu jeho koní.
Takže, pokud si chcete odpověď na otázku z názvu tohoto článku, pak je nejvyšší čas pronajmout si vůz na den nebo jen několik kol na okruhu a pořádně si to užít. O takových pocitech se nedá psát, ty se musí zažít.
posted by David H. on Zář 28
Turbodmychadlo neboli zkráceně turbo je dnes běžnou součástí většiny vozů. To, že ho možná máte ve svém voze i vy, ale ještě neznamená, že víte, jak vlastně turbodmychadlo funguje, a proč je dnes téměř samozřejmostí. Následující řádky vám poskytnou několik základních informací.
Turbodmychadlo – jeho konstrukce a funkce
Součástí každého turbodmychadla je turbína, ta je rozpohybována výfukovými plyny. Tyto plyny následně rozpohybují hřídel, kterou je turbína spojena s kompresorem, který se nachází v druhé polovině turbodmychadla. Tento kompresor následně nasává vzduch a stlačený ho pak posílá dále do spalovací komory motoru. Tímto procesem dochází k tomu, že se mění tlak i měrná hmotnost tohoto vzduchu, to umožní přidat více paliva a výsledkem je i při nižších otáčkách větší výkon než v případě většího atmosférického motoru. Vzhledem ke skutečnosti, že stlačený vzduch je velmi horký, je nezbytnou součástí turbodmychadel také mezichladič. Tyto mezichladiče mohou být vzduchové, kdy je stlačený vzduch chlazen vzduchem, který obtéká zvenku, nebo kapalinové, kdy je stlačený vzduch chlazen stejnou chladicí kapalinou, jako motor sám. V současné době se lze kromě klasických turbodmychadel setkat i s turbodmychadly elektrickými.

Výhody a nevýhody turba
Větší výkon i v nízkých otáčkách je zcela jistě největší výhodou těchto tak zvaně přeplňovaných motorů. Takto chovající se automobil je pro řidiče uživatelsky velmi příjemný a také dynamický. Navíc celý systém turbodmychadla je založen na využití energie výfukových plynů, které se používají k roztočení turbíny, ty by jinak vyšly z vozu ven bez užitku. Turbo tak vlastně využívá „odpadní energii“ automobilu. Pokud jde o nevýhody turba, existuje pro ně speciální označení – turboefekt či turbodíra – tímto slovem se popisuje drobné zpoždění reakce motoru na sešlápnutí plynu.
posted by David H. on Zář 14
I když nepatříte mezi největší znalce aut, slovo pick-up už jste jistě slyšeli. Většina z vás také jistě ví, že jde o formu užitkového vozu. V minulosti byl populární zejména v Americe, v několika posledních letech pomalu ale jistě proniká i na naše silnice. Proč? Jaké jsou výhody spojené s vlastněním a řízením těchto specifických vozidel?
Univerzálnost
Dnešní pick-upy jsou vlastně jakousi kombinací osobních automobilů a malých náklaďáčků či dodávek. Slouží zejména k přepravě zboží, k tomu je uzpůsoben i základní rys pick-upů – prostor pro náklad. Ten může být nejen odkrytý, ale v případě potřeby na něj lze namontovat i krycí nástavbu. Pick-upy tak umožňují, stejně jako dodávky či malá nákladní auta, transport nejrůznějšího poměrně těžkého a objemného zboží, na druhou stranu ale řidiči přinášejí pohodlí srovnatelné s moderními osobními automobily. Majitelům poskytují velmi rozmanité a všestranné využití, jedním automobilem odvezete nejen zboží či pracovní nářadí, ale také dojedete na pracovní schůzku, na nákup i na dovolenou.

Odolnost, síla, bezpečí
Vzhledem k tomu, že některými parametry pick-upy vycházejí z terénních vozů, je jejich výhodou také to, že se nemusíte obávat kvality či spíše nekvality silnic, na které hodláte vyrazit. Kromě toho jde o automobily navrhované pro hrubé zacházení, tato auta tak vydrží to, co běžná auta nikoli. Problémem nebude ani překvapivá nepřízeň počasí, například v podobě několika centimetrů sněhu. Za většinu pick-upů můžete automaticky připevnit tažné zařízení a rázem máte k dispozici „tahač“, za který můžete připojit obytný přívěs či motorový člun. Navíc jejich řízení je velmi komfortní a v zásadě se shoduje s běžným osobním automobilem. V neposlední řadě vám pick-upy dají pocit mnohem většího bezpečí při jízdě, než je tomu u běžných osobních automobilů.
posted by David H. on Srp 24
Americká automobilová firma Ford neboli Ford Motor Company patří již více než sto let k nejznámějším a nejprodávanějším automobilkám na světě. Její jméno dodnes připomíná jejího zakladatele Henryho Fordu, který je považovaný za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků automobilového průmyslu na světě. Znáte příběh tohoto obdivuhodného muže a jeho automobilky?
Henry Ford a jeho sen
Jak jsme již uvedli výše, automobilku založil významný americký průmyslník a podnikatel Henry Ford. Stalo se tak roku 1903 a sídlem nové automobilové společnosti se stalo město Detroit v Michiganu. Prvním automobilem nové automobilky se stal vůz Ford A, kterého se jen za první rok vyrobilo tisíc sedm set padesát kusů. Na výrobě každého automobilu pracovali dva nebo tři muži. V roce 1904 byl tento model nahrazen Fordem C. Cílem Henryho Fordy bylo vyrobit kvalitní, spolehlivý a zároveň levný automobil, který by si mohl dovolit každý. To se mu podařilo s dalším automobilem Ford model T, který se začal vyrábět v roce 1908 a prodával se za pouhých osm set dvacet pět dolarů, což bylo na tehdejší dobu neuvěřitelné.

Tento automobil se stal symbolem pro novou éru osobní dopravy, bylo snadnější ho obsluhovat, udržovat i ovládat. Poptávka po tomto automobilu neustále rostla, a k jejímu uspokojení tak bylo zapotřebí zásadní změny ve výrobě – zavedení pásové výroby. K jejímu zavedení došlo v roce 1913 a umožnilo výrobu Fordu T osmkrát rychleji. Kromě pásové výroby zavedl Henry Ford ve své firmě také speciální sociální program pro zaměstnance, jehož součástí byla například zdravotní péče či kulturní vyžití. Do roku 1927 automobilka vyrobila patnáct milionů automobilů Ford T a stala se naprostou jedničkou na americkém trhu.
Skoupení konkurence, Formule 1 i elektromobily
Později začala automobilka svá auta pojmenovávat podle roku výroby, například Ford 1936, Ford 1941, Ford 1949, Ford 1955, Ford 1960 či Ford 1965. Kromě tohoto díky svému úspěchu začal Ford postupně skupovat automobilky dalších značek, v roce 1922 automobilku Lincoln, v roce 1938 Mercury a v roce 1979 Mazdu. Zajímavostí jistě je také to, že během druhé světové války automobilka vyráběla také bombardéry a tanky. Kromě výroby osobních a užitkových aut se Ford od šedesátých let zaměřil také na závodní automobily, jeho vozy se tak pravidelně účastnily například závodů Formule 1. V současné době se automobilka zaměřuje na výrobu aut s alternativními pohony, například na hybridy a samozřejmě také elektromobily.