Autor: redakce datum: Lis 19 kategorie: Auto, Inzerce

K pravidelné a nutné údržbě vozidla patří kontrola a doplnění provozních tekutin. Mezi ty nejdůležitější náleží chladicí kapalina, která je součástí chladící soustavy. Její nedostatek nebo úplná absence může vést k přehřátí motoru, velkým škodám a nákladným opravám.

Funkce chladicí kapaliny

Chladící kapalina obsahuje nemrznoucí směs a destilovanou vodu. Jejím úkolem je především plynulé odvádění přebytečného tepla z motoru do chladiče. Teplo je navázáno na chladicí tekutinu a odváděno chladicí soustavou do chladiče, kde je pak uvolňováno do vzduchu. Takto ochlazená tekutina se opět vrací zpět. Podíl nemrznoucí směsi v obsahu počítá s celoročním provozem vozidla a zajišťuje tak nastartování motoru i v zimních měsících.

Kromě uvedeného odvodu tepla má chladicí kapalina i jiné pozitivní účinky, jako je ochrana chladiče a jeho těsnění. Složení kapaliny dokáže rozpouštět vodní kámen a zabraňuje tak jeho usazování, a navíc působí proti vzniku rzi. Všechny tyto vlastnosti významně ovlivňují délku životnosti motoru.

Druhy chladicích kapalin

Přestože je na trhu chladicích kapalin celá řada, tu správnou pro svůj vůz poznáte jednoduše. Hlavním vodítkem je manuál vozu a pokud není po ruce, vyčtete typ přímo z nádobky na kapalinu, která je u motoru vozu (je to kulatá nádobka s barevnou tekutinou a šroubovacím víkem).

Jednotlivé kapaliny jsou označovány typy a zbarvením:

  • Typ B – je bezbarvý a termín výměny je 2 – 3 roky
  • Typ C nebo také G11 – má modrozelenou barvu a termín výměny 2 – 3 roky
  • Typ D nebo také G12 – má červenou barvu a termín výměny 5 let
  • Typ F nebo také G12+ – má fialovou nebo růžovou barvu a termín výměny 5 let
  • Typ G nebo také G12++ – má fialovou nebo růžovou barvu a termín výměny je 5 let nebo ujetých 250 tisíc km

Výměna oleje

Výměna a doplnění chladicí kapaliny

Chladicí kapalina by se měla kontrolovat především před zimou. Ve většině případů zakoupíte koncentrát, který se před použitím ředí. Tím si můžete „navolit“ požadovaný bod tuhnutí. Kapalina se po uvedené době mění nebo také dolévá, pokud je jí nedostatek. Nedostatek může být způsoben únikem nebo odpařováním. Při výměně kapaliny dochází k jejímu úplnému vypuštění a nalití nové kapaliny. Tuto činnost je, podobně jako výměnu oleje, vhodné nechat na odbornících autoservisu.

Při doplňování se původní směs nevypouští, ale pouze doplňuje do nádobky pod kapotou, která je označena ryskami s minimálním a maximálním množstvím. Hladina tekutiny by měla být mezi těmito dvěma tryskami.

Na co si dát pozor při výměně či dolévání chladicí kapaliny

Na přesném dolití tekutiny hodně záleží. Pokud by hladina byla pod ryskou minima, hrozilo by přehřívání motoru z důvodu nedostatečného ochlazování. Pokud by naopak byla nad ryskou maxima, proudilo by do systém její příliš velké množství, které by mohlo vést ke zvýšenému tlaku a případné poruše.

Chladicí kapalina se doplňuje zásadně při vychladlém motoru. Zahřátý motor znamená i zahřátou tekutinu a nebezpečí vzniku popálenin. Pokud se vám rozsvítí kontrolka během jízdy, doplňte tekutinu co nejdříve to bude možné. Pokud ji nebudete mít, dolévejte opatrně obyčejnou vodu, ale pouze na dojezd do nejbližšího autoservisu nebo prodejny (čerpací stanice a podobně).

Okomentuj


AUTO-MOTO      BYDLENÍ      CESTOVÁNÍ      FINANCE      HUDBA      MÓDA      POČÍTAČE A INTERNET      SLUŽBY a ŘEMESLA      SPORT      ZÁBAVA     

Publikování nebo další šíření obsahu webu AutOnline.cz je bez souhlasu redakce zakázáno.