Archive for the ‘Moto’ Category

posted by David K. on Zář 30

Jízda na motorce je lákadlem pro řadu lidí napříč všemi generacemi. A i když se možná vzhlížíte v nějakém skutečně známém motorkářském esu, pamatujte na jedno – i on někdy začínal. A začátky nejsou ani v tomto případě lehké. Chybuje se už při samotném výběru oblečení (kdy si oblékáme pouze tepláky místo skutečného moto oblečení), zapomínáme na řadu chráničů (včetně moto rukavic, které jsou nepostradatelnou součástí celé výzbroje). A nakonec máme příliš vysoké sebevědomí, jež nás na motorce může stát klidně i život.

Opatrnost ani vysoké sebevědomí se nevyplácí

Jízda na motorce má být přece jenom svižnější než běžná jízda v osobním vozidle. Pokud by se tak nestalo, bylo by to (paradoxně) rizikovější pro samotného motorkáře. Samozřejmě to neznamená, že byste měli šlápnout do pedálů až příliš – dodržujte předpisy a bude to naprosto v pořádku.

Nejen příliš pomalá jízda, ale také příliš rychlá jízda související s příliš vysokým sebevědomím patří k chybám, kterých se začátečníci na motorce dopouští. Právě to velkou měrou přispívá k tomu, že mizí z chování ohleduplnost a z jízdy bezpečnost.

Brzděte tak, jak vás to učili

Docházení do moto školy k něčemu bylo. Měli jste se zde naučit alespoň základy toho, jak se při jízdě na motorce chovat. Naučili jste se, jak konkrétně postupovat v krizových situacích a jak správně brzdit – právě brzdění je však tím, v čem začínající motorkáři chybují.

Pokud totiž budete zejména ve zmiňovaných krizových situacích brzdit velice prudce, způsobí to jedno – smyk a následný pád, který může být velmi nebezpečný nejen pro vás, ale také ostatní účastníky silniční komunikace.

U krajnice? Zvažte to

I když samozřejmě někdy je jízda u krajnice nutností (když nás například někdo předjíždí), ve většině případů jízdu u krajince zvažte. Z rad odborníků a zkušených motorkářů vyplývá, že byste se měli držet co nejvíce vpravo. Tím se vyhnete zrádným kamínkům, jimiž jsou krajnice poseté, také tomu, že by vás poryvy větru šouply do okolních alejí.

posted by David K. on Čvc 11

Máte doma motocykl libovolného typu? Pak jistě víte, že do něj musíte čas od času pořídit tu správnou baterii. Ano, stejně jako automobily, tak i motorky potřebují ke svému bezproblémovému chodu vhodnou motobaterii. Jestliže v tomto směru nevíte, jakou zvolit, poradíme vám.

Kdy je největší čas na výměnu?

Na počátku všeho byste měli mát jasnou představu o tom, kdy je třeba baterii v motocyklu vyměnit. Určitým vodítkem se vám může stát období pěti let. To je zhruba doba, po níž už odchází většina motocyklových baterií do věčných lovišť. Jde o průměrnou životnost, takže některé kusy vydrží déle, jiné naopak méně.

Ať tak či onak, při volbě nové baterie do motocyklu se řiďte těmi správnými technickými parametry. Stejně, jako můžete pořídit spoustu odlišných autobaterií, u motorek je to obdobné. Ideální je nahlédnout do návodu k motocyklu, popřípadě shánějte stejnou baterii jako byla ta původní stará. Pokud šlo samozřejmě o originál nebo parametrově vhodně zvolenou alternativu.

Dopřejte motobaterii odpovídající péči

Když už si pořídíte tu správnou baterii do motocyklu, měli byste o ni také náležitým způsobem dbát. Vzhledem k tomu, že baterie nemá zajištěn celoroční provoz, je vhodné ji dát čas od času na nabíječku. Ideální dobou je pochopitelně zima, respektive doba před tím, než vám začne jarní sezóna na motocyklu. Vhodné je také správné skladování motobaterie. Pokud zrovna nedisponujete vytápěnou garáží, umístěte ji do prostor, kde se teplota pohybuje mezi deseti až dvaceti stupni. Když se budete o baterii do motocyklu řádně starat, věřte, že vám vydrží hodně dlouhou dobu.

Při nákupu baterie se navíc nevyplatí příliš šetřit. Určitě se vyhněte podezřele levným kusům a neznámým značkám, které se ve vašem motocyklu nehřejí příliš dlouhou dobu a stejně odejdou do věčných lovišť. O tom se můžete přesvědčit sami.

posted by David K. on Led 11

S přicházející zimou končí motorkářská sezóna. Příval deště, sněhu a nízké teploty se obvykle postarají o to, že většina motorkářů své stroje na několik dalších měsíců uklízí do garáží a dílen. Pokud patříte také mezi příznivce jedné stopy, měli byste vědět, že takový motocykl je třeba na zimu patřičně zazimovat, aby byl na jaře připraven v plné kondici plnit vaše sny a přání o nekonečných projížďkách.

Důkladná údržba je naprostý základ

Pokud chcete něco uskladnit a konzervovat, měli byste to nejprve umýt. A to platí také o motocyklu. Využijte posledních slunečných paprsků a teplého prostředí k tomu, abyste motorku pořádně umyli. A to včetně všech jejích částí. Smyjte mouchy, bláto, šmír a klidně se nebojte použít povrchovou konzervaci. Teď nemáme na mysli jenom nejrůznější vosky na plasty, ale také na řetěz. Ten je vhodné umýt a na zimu namazat k tomu určenými přípravky. Když se zbavíte vší soli z motorky, určitě ji na jaře najdete bez koroze v takovém stavu, v jakém jste ji zazimovali.

Neopomínejte na další věci

motorcyclePříprava motocyklu na zimu pochopitelně nekončí tím, že ji důkladně umyjete a namažete. Zima je totiž mnohdy jako stvořená pro realizaci nejrůznějších servisních úkonů. Pokud vás tedy trápí nějaké problémy, pusťte se do jejich oprav. Někteří mění motorový olej, olej v tlumičích, brzdovou kapalinu a další věci podle toho, co je zapotřebí.

Nezapomínejte ani na to, že pokud dolijete plnou nádrž před zimou, je vhodné do benzín přidat i vhodný přípravek na zimu. Pokud bude motocykl stát na chladnějším místě, vyjměte akumulátor a vezměte ho do tepla. Přes zimu jej nezapomeňte oživit. Když to motorka umožňuje, postavte ji na stojan tak, aby celou zimu nestále na pneumatikách. Jestliže to možné není, je vhodné motocykl několikrát za zimu posunout, respektive protočit kola, což prospěje právě pneumatikám.

posted by David K. on Lis 26

Elektřina je zdrojem energie, která se neobjevuje jenom v našich domácnostech. Stále více ji můžeme registrovat také v souvislosti s dopravními prostředky. Typickým příkladem jsou elektromobily, kterých kolem nás jezdí více než dost. To je pochopitelně správně, protože taková vozidla jsou daleko šetrnější k životnímu prostředí.

Víte ale o tom, že do popředí zájmu mnohých lidí se dostávají i elektrické skútry? Ano, je tomu tak. A právě o tomto segmentu bude pojednávat tento článek.

Proč zvolit elektrický skútr?

Sebastian96 / Pixabay

První a možná jeden z nejzásadnějších důvodů, proč se vlastně vyrábí elektrické skútry jsme zmínili již v úvodu tohoto článku. Je to kvůli zlepšení životního prostředí. Dalším velkým kladem bude bezpochyby spotřeba na jeden kilometrů. Elektrické skútry lze stejně jako elektromobily označit za provozně minimálně nákladné, takže cesta do práci, do školy či kamkoliv jinam bude oproti benzínové verzi skútru zanedbatelná.

Dále bychom mohli pokračovat hlučností. Elektrické motory jsou téměř nehlučné, takže nebudete zvukem omezovat sami sebe při jízdě, ale ani kolemjdoucí a kolemjedoucí.

Volte skútry těch správných parametrů

Abyste byli s elektrickým skútrem maximálně spokojeni, zaměřte se při jeho výběru na dostatečnou kapacitu baterie. Ta totiž rozhoduje o celkovém dojezdu. Toto rozhodnutí může ovlivnit i fakt, že ve vašem okolí se nachází více míst, kde si budete moci skútr dobít, takže to nemusíte až tolik řešit. Vše je individuální záležitostí a ovlivněno tím, jak a kde budete elektrický skútr využívat.

Rozhodně neopomínejte ani na odpovídající nosnost podle toho, jak jste těžší a v kolika lidech budete na elektrickém skútru cestovat. Dnes už můžete zakoupit modely s alarmem na dálkové ovládání, bezkartáčovým typem motoru a kotoučovými brzdami.

posted by David K. on Čvc 30

Elektromotorky jsou stále oblíbenějším typem dopravního prostředku. Je to dáno hlavně tím, že jsou cenově dostupnější než kdykoliv předtím. Zároveň představují určitý druh prestiže, což lze říci o všech „přibližovadlech“ na elektřinu.

Jestliže nemáte představu o tom, v čem jsou elektromotorky lepší nežli klasické stroje na fosilní paliva, přinášíme vám výčet těch nejzásadnějších věcí.

Výhody elektromotorek

V první řadě je to určitě tichý provoz, jelikož elektromotory jsou oproti těm benzínovým naprosto tiché. Nulový hluk ocení bezpochyby každý řidič, ať už se vydá na kratší nebo delší vzdálenost. S použitím elektromotorů jde ruku v ruce také jednoduchá a lehká konstrukce. Ta se projevuje naopak v celkové hmotnosti. Díky tomu budete schopni docílit dostatečného výkonu.

Jednou z největších výhod elektromotorek je levný provoz. A to až několikanásobně oproti klasickému spalovacímu motoru. Elektromotor jednoduše nabijete z elektřiny za pomoci speciální nabíječky a tím cenu za jeden kilometr opravdu minimalizujete.

Vzhledem k tomu, jaký motorový agregát je používán, odpadá i náročný servis a nepříjemné znečištění. Bezúdržbový provoz ocení naprosto každý.

olafpictures / Pixabay

Jaké typy elektromotorek lze zakoupit?

Nejpoužívanějším typem elektromotorek jsou ty univerzální, se kterými se můžete vydat nejenom do terénu, ale také na silnici. V jejich prospěch hovoří dostatečný výkon, a patřičný dojezd v řádu 200 až 250 kilometrů. Výjimkou však nejsou ani další stroje.

  • Elektrické skútry
  • Silniční elektromotorky
  • Terénní elektromotorky

Jediné, na co si u tohoto typu dopravního prostředku dávejte pozor je maximální dojezd a blízkost elektrické nabíjecí stanice. Vzhledem k tomu, že tyto stroje nejsou tak rozšířené jako ty benzínové, najde se stále hodně lokalit, kde to budete mít k nabíječce poměrně daleko.

posted by David K. on Kvě 21

Motocykly jsou velkou vášní nejenom mužského, ale také ženského pohlaví. Pokud se chcete zařadit mezi spokojené motorkáře, určitě se vám hodí stručný popis dostupných kategorií motocyklů. Ty se dělí především podle své stavby, vzhledu a stylu jízdy.

Sportovní motocykly

Jestliže vsadíte na čistokrevný supersport, pak počítejte se sportovním posedem a plně kapotovaným motocyklem, který cílí na celkovou aero dynamičnost. Na plně kapotovaném motocyklu se však dá jezdit i pohodlně, a to v případě, že sáhnete po cestovním motocyklu. Odnoží sportovních motorek jsou pak naháči bez postranních kapot.

Do terénu i na dálky

Pokud jste příznivci bláta a nejrůznějších radovánek v přírodě, volte motocykly typu cross nebo endura. Pro dálkové trasy s terénní vložkou jsou naopak vhodná cestovní endura, s nimiž můžete pokořit nevídané cíle.

Rothart / Pixabay

Láska do chromu

Poslední kategorii motorkářů pak tvoří ti, kdo si při jízdě užívají náležité pohody a lesku chromovaných částí svých strojů. Nyní hovoříme o kategorii chopper a cruiser, s nimiž sice nedosahujete velkých rychlostí, ale o to více si užijete příjemného větru ve vlasech, navíc za zvuku bublavého dvouválce.

Tak neváhejte a vybírejte motocykl svých snů.

posted by redakce on Úno 12

Pokud se řekne Harley Davidson, i ten, který není zrovna motocyklovým fanouškem, ví, že se jedná o legendární značku celosvětově proslulých motocyklů. A nutno říci, že jejich historie je skutečně obdivuhodná, jelikož první motocykl byl vyroben již v roce 1903, a od této doby společnost zásobovala světový trh stále, a to až do současné doby.  A vzhledem k úspěchu je až s podivem, že u samotného zrodu firmy stál pouze William Harley, kterému bylo 21 let, a Arthur DDavidson, kterému bylo ještě o jeden rok méně.

Dokonalý zvuk díky jedinečnému motoru

A hned 4 roky po prvním motocyklu spatřil světlo světa unikát, který Harley Davidson vytvořil. Jednalo se o motor s označením V-Twin, který obsahoval dva válce, které byly umístěny do písmene „V“. Kromě toho, že to znamenalo doslova revoluci, to znamenalo také neobyčejný zvuk, který tak začal všechny tyto motocykly jasně charakterizovat, a to díky nesymetrickému střídání válců.

Autor: Cjp24

Autor: Cjp24

Značka přečkala i hospodářskou krizi

Velký zásah do samotné výroby však byla hospodářská krize, které se dotkla i dalšího známého výrobce, a to Indian. Oproti němu se však Harley Davidson udržel, což znamenalo to, že se staly motocykly zárukou skutečné kvality, jedinečnosti, a také oblíbenosti. Staly se tak životním stylem mnoha lidí, a často také přinášely jedno velké negativum, a to takové, že si je oblíbily různé motorkářské gangy, které měly velký podíl na kriminalitě.

V roce 1912 byl první motocykl prodán mimo USA

Od založení značky se motocykly prodávaly výhradně na půdě USA, ale v roce 1912 nastal první zlom, a první kusy si našli cestu i na Japonský trh. To samozřejmě znamenalo velký rozmach, a již o 8 let později měla značka Harley Davidson zastoupení ve více než 67 zemích světa, což znamenalo jasnou věc, a to že se stala nejvýznamnějším výrobcem motocyklů na světě.

O 8 let později bylo už tolik motocyklů i u nás, že vznikl první Harley Club Praha. Ten se aktuálně pyšní tím, že je nejstarším klubem vyznavačů těchto strojů na světě. Samozřejmě postupně vznikaly další a další kluby, a spolu s tím i oblíbené srazy.

Autor: KALX999

Autor: KALX999

Velká výroba během války

Zajímavé období nastalo pro Harley Davidson v roce 1945, jelikož transformoval výrobu, a začal se věnovat výrobě motorek pro vojenské použití. Těch vzniklo více než 90 000 kusů. O 15 let později se značka zaměřila také na jiný segment zákazníků, a vyrobila tak první skútr, který nesl označení Topper. Zlom nastal o 9 let později, a to v roce 1969, kdy byl Harley Davidson prodán, a to firmě American Machine and Foundry Company. To znamenalo především změnu majitelů, ale také přesun z Milwaukee do Pensylvánie.

Výroba a nové modely však stále pokračovaly, a to až do roku 2003, kdy mohla značka oslavit 100 let. Za tu dobu prodala více než 290 000 motocyklů. Rozhodně to však neznamenalo její konec, jelikož na řadě motosalonů oslňuje stále.

posted by redakce on Říj 2

Auta milujeme a nedáme na ně dopustit, ale někdy nás trochu štve, když musíme trčet v zácpě. Je to i váš případ? Pak vás možná napadlo, že si pořídíte skútr nebo elektrokolo. Že ne? Oba zmíněné jednostopé dopravní prostředky se v posledních letech objevují na cestách v mnohem hojnějším počtu než kdysi. Už dávno nejde o alternativy, na které nedají dopustit jen nadšenci. Prozradíme vám, proč si je zamilujete i vy.

Městem s větrem o závod

Co z toho, že máte auto se stovkami koní pod kapotou, když se přes město ploužíte jako šnek? Skútry a elektrokola nabízí svižné svezení městskou džunglí, a to vše jen za pár korun. Pořizovací ceny obojího váš rozpočet neohrozí – a kdyby přeci jen, můžete si skútr či elektrokolo pořídit i na splátky bez navýšení. Stačí se poohlédnout u některého z prodejců značky Kentoya, která je na českém trhu 22 let.

Elektrokolo Kentoya RSEB-511 center drive
Elektrokolo Kentoya RSEB-511 center drive

Proč elektrické kolo?

Elektro kolo je ekonomičtější a ekologičtější. Nabití akumulátoru (můžete připojit kdekoliv do běžné el. sítě) trvá pár hodin a dojezd se pohybuje kolem 50 – 100 km. Maximální rychlost, po kterou vám bude asistovat elektromotor, je 25 km/hod, ale vlastními silami kolo rozpohybujete třeba na dvojnásobek. Velkou výhodou elektrokola je jeho kompaktní charakter – zaparkujete ho kdekoliv a obejdete se bez garáže, protože vám může stát na chodbě či na balkoně.

Proč skútr?

Skůtr je svižnější a při jízdě nepotřebuje jakoukoliv asistenci. K řízení si vystačíte s řidičským průkazem pro skupinu B. K mání jsou sportovní, off-road, cestovní či stylové retro modely – stačí si vybrat takový, který odpovídá vašim požadavkům.

Skútr Kentoya MOTO DARKNESS 125 4T
Skútr Kentoya MOTO DARKNESS 125 4T

Co se týče zmíněné značky Kentoya, pod její hlavičkou najdete jak skútry, tak elektrokola. Značka má v České republice největší síť smluvních prodejců a hustou servisní síť. Preferujete-li kvalitu za dostupnou cenu, přijdete si na své. Aktuální nabídku najdete na www.kentoya.cz.

posted by redakce on Bře 31

Jestlipak víte, kdy v Česku začalo být systematicky zaváděno dopravní značení? První značky začaly lemovat české silnice v období první a druhé republiky. Výstražné značení bylo zavedeno od 1. listopadu 1935. O tři roky později byly zavedeny dopravní značky a signály s množstvím významů a v roce 1939 se změnila barevnost značení do takové podoby, jak jej známe dnes. V průběhu dalších let přibývaly nové značky a některé prošly určitými změnami. Současnou podobu definuje zákon č. 361/2000 Sb. o pravidlech provozu na pozemních komunikacích.

Umístění dopravního značení spadá do kompetencí příslušných správních orgánů a o účelové komunikace se starají vlastníci. Vodorovné i svislé dopravní značení vždy musí odpovídat stanovené podobě a technickým požadavkům, které jsou uvedeny v technických předpisech.

autonline.cz_azznacky_cz_01

Současná podoba dopravního značení v ČR vychází z evropských úmluv, ale ty ponechávají zemím určitou volnost. To znamená, že se značky v jednotlivých evropských zemích mohou mírně lišit.

  • příkazové značky jsou kruhové a mají bílé symboly na modrém podkladě
  • informativní značky bývají pravoúhlé
  • zákazové značky jsou kruhové s černými symboly na bílém podkladě
  • značky upravující přednost mají specifický tvar

Technické podmínky a některé technické požadavky jsou zakotveny v normě ČSN EN 12899. Tato norma současně odkazuje na technické podmínky a vzorové listy schvalované bez přímých úprav ze strany ministerstva dopravy. Tyto podmínky definují typizované rozměry a mimo jiné i to, zda značky musí disponovat vlastním osvětlením nebo reflexními prvky.

autonline.cz_azznacky_cz_02

Článek jsme připravili ve spolupráci s odborníky z firmy AZnacky.cz, která nabízí prodej a pronájem dopravního značení. Firma se zabývá také realizací vodorovného značení a projekty DIO.

Copyright © 2022 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.