Archive for the ‘Auto’ Category

posted by David K. on Dub 2

Dopravní nehoda je jistě nepříjemnou záležitostí. Jde však o situaci, do níž se může dostat v podstatě jakýkoliv účastník silničního provozu. Pakliže se vám stane nehoda na území České republiky, měli byste být schopni dobře reagovat v takové situaci a mít představu o tom, co všechno je nutné zajistit.

Zdraví a bezpečnost na předním místě

Pakliže se skutečně stanete účastníkem dopravní autonehody, kterou zavinit můžete či nikoliv, vždy zastavte své vozidlo. Prvním automatickým krokem by měla být kontrola zdravotního stavu vás samotných a všech osob ve vozidle.

Pokud jsou všichni v pořádku, běžte se podívat na stav ostatních účastníků nehody, popřípadě přivolejte záchrannou službu.

Zajištění vozu a celkového provozu

autonehoda v crNa silnici byste měli umístit výstražný trojúhelník, aby nedošlo k dalším haváriím nebo střetům. V závislosti na přibližné škodě na vozidle uznejte za vhodné, zda je třeba volat Policii ČR či nikoliv. Škoda nad 100 000 Kč si tento státní orgán jednoduše žádá, stejně tak i jiné nestandardní situace.

Jestliže havarovaná vozidla brání průjezdu, snažte se nejdříve celou situaci řádně zdokumentovat, nežli odstavíte automobily ke straně. Ideální je vše nafotit hned z několika úhlů pohledu a zajistit si kontakty na několik svědků.

Evropský záznam o nehodě

Nosným článkem pro vyřízení dopravní nehody bez Policie ČR bude bezpochyby sepsání evropského záznamu o nehodě, do něhož je zakreslena situace, poškození vozů, ale i vyjádření potenciálního viníka. To všechno je třeba svépomocí zdokumentovat a zapsat, aby nebyl v budoucnu problém při vyřizování na pojišťovně.

Nevíte-li si rady s postupem u havárie, můžete využít také služeb asistenční služby. V mnoha případech však dochází i k poškození věcí třetích osob nebo veřejné komunikace, tudíž je přítomnost Policie ČR zcela na místě.

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:Naypong)

posted by David K. on Bře 26

Elektromobily začínají být nedílnou součástí aktuální společnosti. Se stále větší frekvencí se na trhu objevují modely, jejichž pohonnou jednotkou je speciální baterie. Nutno však podotknout, že si obdiv velké spousty lidí zatím nezískaly. Možná tak kategorie movitějších občanů, o tom ale později.

Moderní elektromobily jsou vozidla jako kterákoliv jiná, jen motorové ústrojí je na trochu jiné bázi. K provozu na silničních komunikacích využívají elektrickou energii naakumulovanou ve velkých bateriích.

S elektromobily samozřejmě přichází i několik podstatných výhod a nevýhod.

Výhody elektromobilů

elektromobilZačít bychom měli nejprve pozitivy. K těm nejvýraznějším patří bezúdržbové motory. Ty ze svých útrob nevylučují žádné škodlivé látky do vzduchu. Jde tak o ekologickou variantu, s níž souvisí další klad. Tím je minimálně hlučnost, která neobtěžuje, a proto se hodí hlavně do zastavěných obytných částí. Zároveň přináší…

  • Možnost zvýšení energie automobilu za přispění rekuperace
  • Vysokou účinnost předkládané energie v řádu až 90%

Nevýhody elektromobilů

Nyní pojďme nahlédnout na temnější stránku vozidel poháněných elektrickou energií. Prvním záporným faktorem budou bezpochyby velké pořizovací ceny jednotlivých vozů, jichž je mimochodem velice omezené množství.

Očekávat bohužel musíte i nedostatkový počet nabíjecích stanic, což je vzhledem k malé dojezdové vzdálenosti docela problém.

Počítat je třeba i s tím, že pokud se po několika letech rozhodnete svůj elektromobil prodat, určitě vás postihne daleko větší pokles ceny, než u klasického benzínového nebo naftového vozu.

Přesto jsou elektromobily označovány, jako hudba budoucnosti. Otázkou ale zůstává, kdy nastane ten správný čas, že se bude každý druhý člověk prohánět v elektromobilu? Bude to v roce 2030, 2040 či mnohem déle?

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:Serge Bertasius Photography)

posted by David K. on Bře 19

Rozhodnete-li se pořídit si nové pneumatiky k automobilu, určitě byste měli dbát potřebných rozměrů. Pakliže zároveň s mini zakoupíte i esteticky zajímavé lité disky, platí tento předpoklad dvojnásob.

Není totiž pneumatika, jako pneumatika. Nemůžete si vybrat přibližné konstrukční provedení, které pak ve finále možná ani nenazujete na ráfky nebo naopak získáte atypické parametry, jež nesouhlasí s vaším technickým průkazem. Pohlídat byste si měli několik údajů, s nimiž vás nyní seznámíme.

Parametry pneumatik

Pokud jde o pneumatiky, je nutné dbát hlavně na toto.

  • Šířka pneumatiky v milimetrech
  • Profilové číslo
  • Průměr ráfku
  • Konstrukce pneumatiky

znaceni pneumatikPrvní bod není třeba pravděpodobně zdlouhavě vysvětlovat. V případě profilového čísla ráfku jde o poměr mezi výškou a šířkou pneumatiky, jež je udávána v procentech. Průměr je naopak zobrazován v palcích.

Co se týče konstrukčního vyhotovení pneumatik, jsou povětšinou rozlišovány tři typy – radiální, diagonální a bias belted.

Zimní pneumatiky se řídí naprosto stejným označením, jen s tím rozdílem, že si pořizujete jiný vzorek dezénu.

Technické předpoklady ráfku

Ráfky litých kol mají také několik číselných údajů, jimž je nutné věnovat pozornost. Základem všeho je šířka ráfku udávaná v palcích. Pro přibližný přepočet lze užít převodního vzorce 1 palec = 2,54 cm. Kromě šíře byste měli věnovat dostatek času i samotnému průměru.

K těm technicky složitějším parametrům patří určitě CPD rozteč určující počet děr na roztečné kružnici. Potřebný je i ET zális nebo CD středový otvor. Ten může být univerzální, z čehož plyne nutnost jeho vystředění za přispění speciálních kroužků.

Zvolíte-li ty správné a předepsané rozměry pneumatik a ALU kola, máte jistotu, že se můžete těšit na velice příjemné jízdní vlastnosti vašeho vozidla.

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:Surachai)

posted by David K. on Bře 12

Rodinná dovolená je dlouho očekávaným okamžikem, na nějž se těší pravděpodobně každý člověk. Pakliže však vyrážíte automobilem, měli byste se na pohodlné cestování vozem připravit, a to především po technické a organizační stránce.

Není to jen zásoba dobré nálady, jež vám udělá radost na několikahodinové cestě k moři, ale také správná příprava vozu.

Technická kontrola před jízdou

Zaměřit se musíte na stav všech provozních kapalin, které je třeba minimálně dolít, popřípadě si vzít nějakou rezervu sebou, dovoluje-li to zavazadlový prostor.

Neopomíjejte ani na správný tlak v pneumatikách, včetně té rezervní. Ta vám totiž může zachránit krk v jakkoliv nepříjemné situaci, kde se cizí pomoci dočkáte pouze stěží.

Vyrážíte-li přes horské průsmyky, je předpoklad, že brzdové destičky dostanou pěkně zabrat, proto nepodceňujte jejich výměnu před odjezdem.

priprava na dovolenou

O základním nářadí, pojištění vozu, kanystru s vodou do chladiče nebo o kapalině do ostřikovačů jistě nemá cenu zdlouhavě hovořit. Kromě té povinné výbavy si proto nachystejte i tu nepovinnou, jež vám může zachránit kůži.

Správné naskladnění zavazadel

Dbát byste ostatně měli také na to, jakým způsobem rovnáte zavazadla do úložného prostoru svého vozu. Do nejspodnější části samozřejmě patří ty nejtěžší předměty a navrch ty, které můžete v průběhu několikahodinové cesty potřebovat.

Dejte si pozor i na uskladnění některých potravin, jež nemusí případná horka jednoduše přežít.

Vhodný itinerář cesty

Nakonec je třeba přejít od technických záležitostí k těm naprosto obecným, díky nimž proběhne vaše rodinná dovolená bez jakéhokoliv bloudění a nesnází. Vytipovat si můžete například místa, kde musíte pořídit dálniční známky nebo alternativní objížďky před ucpanými a mnohdy i předraženými úseky.

Přípravu vozu před dovolenou je vhodné vnímat jako komplexní záležitost.

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:supakitmod)

posted by David K. on Bře 5

Cesta za hranice České republiky může být velice příjemná, pakliže je spojena s cestováním nebo rodinnou dovolenou. Tento výlet se však může změnit v dosti nezáviděníhodnou situaci, jestliže se stanete součástí jakékoliv dopravní nehody. Ta může mít hned dvě podoby.

  • Autonehoda, jíž nejste viníkem
  • Autonehoda způsobená vámi samotnými

Ať už se přihodí ten či onen model, vždy lpěte na dostatečné přípravě před cestou a správném jednání při dopravní nehodě.

Řádné pojištění vozidla

autonehoda v zahraniciNežli přistoupíme k řešení autonehody v zahraničí, je třeba důrazně upozornit na zajištění všech dokladů a náležitostí před odjezdem. Kromě povinného ručení je to také zelená karta, kterou mějte při sobě. Přínosné je i cestovní pojištění, jež chrání osoby ve vozidle. Zapomínat nesmíte ani na telefonní kontakt na asistenční službu.

Řešení nehody na místě

Postup je ve své podstatě naprosto shodný, jako v České republice. Důraz klaďte na bezpečnost a zdraví osob, zajistěte místo havárie, popřípadě zavolejte policii. I v tomto okamžiku je vyplňován Evropský formulář, do něhož je zaznamenána autonehoda.

Při řešení v zahraničí však musíte být daleko důslednější, než v tuzemsku. Měli byste si zajistit všechny kopie protokolů, jež vzniknou v souvislosti s vaší dopravní nehodou. Pakliže máte i havarijní nebo jiné pojištění, týká se to také lékařských zpráv a ostatních listin, včetně vyžadované zdravotní péče.

Vše proplatí pojišťovna

Nevíte-li si samozřejmě rady či vzniká-li při dopravní havárii jazyková bariéra, bude vaší záchranou linkou asistenční služba. Právě dle jejích instrukcí se řiďte, abyste po návratu do Čech mohli vyžadovat plnou nebo právoplatnou finanční náhradu za vzniklé služby a procesy.

Autonehoda v zahraničí není nic neobvyklého, řidič by měl být pouze pozorný a dbát předepsaných pokynů.

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:Naypong)

posted by redakce on Úno 26

Pokud lze o některém automobilu říct, že se jedná o žijící legendu, pak se zajisté bude jednat o Bugatti Veyron. 

S výkonem 1001 koní (pro srovnání vozy Formule 1 disponují „pouze“ výkonem cca 700 koní) a s maximální rychlostí 407 km/h se řadí mezi nejvýkonnější supersportovní vozy současnosti. Tomu samozřejmě odpovídá cena, která se pohybuje okolo 1 000 000 britských liber. Opravdu drahý domácí mazlíček. Pokud si však myslíte, že cena je značně nadsazená a „někdo si na tom pořádně vydělá“, tak jste na omylu. Výroba totiž stojí 5x tolik a tak se také jedná s přehledem o nejztrátovější, sériově vyráběný vůz na světě.

Autor: Jagvar

Autor: Jagvar

A proč žíznivá bestie? Protože při spotřebě 40,4l/100km po městě zatuhne krev v žilách nejednomu motoristovi. Pro úplnost vám zde uvedeme, že kombinovaná spotřeba činí 24,1l/100km a mimo obec 14,7l/100km. Slušná spotřeba, co říkáte? Mimochodem, pokud byste jeli na maximum, dojde vám benzín asi po 45 minutách, ale nemusíte se bát, protože tak dlouho by vám pneumatiky stejně nevydržely.

Možná vás bude také zajímat, že design této rakety mezi automobily, která se začala vyrábět v roce 2005,  vytvořil a slovenský designér Jozef Kabaň. Mezi jeho další práce patří design Volkswagenu Lupo, Škody Octavie III. Generace a mnohé další.

Další parametry

Mysleli jste si, že ve výčtu všech nej, která v sobě Bugatti Veyron skrývá, jsme skončili? Právě naopak!

Neméně působivý je fakt, že zrychlení, které má na starosti šestnáctiválcový motor o objemu 8l, z 0 na 100 km/h je za 2,5 vteřiny a z 0 na 300 km/h se dostanete již za 17 vteřin. Co je možná ještě zajímavější je decelerace. Brzdy má Veyron opravdu ostré a z rychlosti dokáže zastavit za cca 10 vteřin.

Takže pokud máte na vašem bankovním účtu zbylých 30 000 000,- Kč, neváhejte! Avšak neslibujeme, že na vás přijde, při 75 vyrobených kusech ročně, řada.

posted by David K. on Úno 19

Potřebujete-li se zbavit starého automobilu, protože jste si pořídili nový, nabízí se vám několik možností, jak tohoto kroku docílit. Berme v potaz, že jde o normálně funkční vůz, který jen odpovídá stáří a počtu najetých kilometrů.

Vsadit můžete na dostatek oblastí, kde lze automobil nabídnout.

  • Inzerát v novinách a na internetu
  • Prodej v autobazaru nebo do komise
  • Převod na rodinného příslušníka

Inzerce a její možnosti

Jde o variantu, jež je poměrně flexibilní. Dnes se již nemusíte spoléhat na tištěná periodika a můžete se vydat cestou internetového prodeje. Existují desítky serverů, kde lze vozidlo prezentovat včetně mnoha technických parametrů a fotografií.

prodej autaMezi výhody tohoto řešení patří fakt, že máte celý obchod plně ve vlastních rukách, naopak musíte disponovat určitými technickými vědomosti, na něž se budou kupující vyptávat.

Neplatíte sice žádné provize, nutno však podotknout, že jde o časově náročnější záležitost, protože je třeba věnovat chvíli vkládání inzerátů, jejich aktualizaci a podobně.

Dejte auto do servisu

Nedisponujete-li dostatkem času, nabízí se služby autoservisu nebo komisního prodeje. V některých situacích se navíc můžete setkat i s rychlejším prodejem, než přes inzerát, počítat ale musíte s určitou provizí pro autobazar.

Zároveň nemáte ani dostatečnou kontrolu nad tím, jak je vaše vozidlo prezentováno.

Prodej známému

Třetí a jedna z častých variant, která sice na první pohled vypadá bezstarostně, nemusí tomu však být za všech okolností. Minimálně vás bude známý tlačit k nižší ceně a v případě poruchy ihned zvoní na vaše dveře.

Každá volba prodeje ojetého vozu má svá pro a proti. Je tedy třeba zvážit aktuální situaci a rozhodnout se pro řešení, jež bude vyhovovat především vašim životním podmínkám a dalším nárokům. Možnosti tu jsou.

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:suphakit73)

posted by David K. on Úno 5

LPG versus benzín nebo nafta. To je dlouhodobě probírané téma, které řeší velká spousta řidičů osobních automobilů, ale také dodávek. Opravdu se tento přechod na jiné palivo vyplatí a jaké jsou vlastně náklady na samotnou přestavbu?

S tím vším a mnohým dalším vás nyní seznámíme pěkně popořádku.

Jak drahá je přestavba na LPG?

Ta je samozřejmě různá v závislosti na konkrétní značce automobilu. Běžně se však tyto přestavby v oficinálních autosalonech pohybují kolem hranice 30 000 Kč. Pakliže nejde o nový automobil, nýbrž ten ojetý, jsou náklady velice obdobné.

Levnější přímá varianta stojí zhruba 15 000 Kč. Propracovanější řešení se sekvenčním vstřikováním vás vyjde na cca 25 000 Kč.

Náklady na provoz

auto na LPGNyní se dostáváme k otázce, zda se investice do přestavby na LPG skutečně vyplatí. Spotřeba vozu je totiž dosti obdobná, jen s tím rozdílem, že plyn je mnohdy až o polovinu levnější, než benzín.

V tomto případě platí velice obecné pravidlo, které praví, že investice do LPG se vám navrátí po ujetí stejného počtu kilometrů, kolik stála celá přestavba. Může to proto být již po jednom nebo dvou letech provozu.

I s plynem jsou však spojeny určitá ALE…

Co byste měli vědět o přestavbě na LPG?

V první řadě je to fakt, že nádrže na LPG podléhají každoročně pravidelným kontrolám, jež vás vyjdou na několik stovek korun. Po pěti letech dokonce musíte nádrže vyměnit, což si žádá investici v řádu několika tisíc korun.

Připravit se také musíte na to, že plynové nádrže vám uberou část vnitřního prostoru vozu, jelikož jsou povětšinou v oblasti rezervního kola. Na druhou stranu se nemusíte obávat výrazného nebezpečí při autonehodě, protože nádrže nebouchnou, nýbrž vyhoří a plyn přes speciální ventil s pojistkou odchází.

Závěrem tak lze tvrdit, že přestavba vozu na LPG se z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:supakitmod)

posted by David K. on Led 29

Každý kdo se alespoň trochu zajímá o automobily, jistě narazil na zkratku SUV. Jde o označení vozů, které pojí kategorie sportovních a užitkových automobilů. Pokud si tedy pořídíte SUV, máte jistotu, že se před vámi postaví robustní a mohutný vůz, který dokáže bez sebemenšího omezení zvládat jak silnici, tak lehký terén.suv

S označení SUV se samozřejmě váže i několik technických předpokladů, jimiž se většina takových vozů pyšní. Je to pohon na všechny čtyři kola, která jsou většího monstróznějšího vzhledu. Veliký vůz tak nabízí nejenom dostatek výhledu na cestu, ale i poměrně více bezpečí, než je běžným standardem. S velikostí pocítíte také větší zavazadlový prostor.

Vozidla SUV jsou vybavena silnými motory, které se hodí pro tahání těžších přívěsů nebo vozíků. Jsou schopny utáhnout až několik tun nákladu. I přes to všechno jde o svižné vozy, které se v běžném silničním provozu dozajista neztratí.

Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor: M – Pics).

Copyright © 2025 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.