posted by David K. on Čvn 27
Automobil využívá spousta z nás ke každodennímu dojíždění do práce, za koníčky a podobně. Pokud ovšem nastane libovolná situace, kdy vůz několik týdnů nepoužíváte, můžete být nemile překvapeni, když do něj usednete, otočíte klíčkem v zapalování a nic se nestane. Startování automobilu po delší odstávce totiž můžete být spojeno s jistými neduhy, na které vás upozorníme v následujících řádcích.
Na vině může být autobaterie
Výše popisovaný problém může být v první řadě spojen s vybitou autobaterií. A není se čemu divit. Pokud baterie už není v nejlepší kondici a necháte automobil týdny až měsíc odstavený, jednoho dojde k jeho vybití. Když s ním nejezdíte, baterie se pochopitelně nedobíjí a neudržujte při životě. Navíc samotné auto i při vypnutém stavu má alespoň minimální odběr.
V takovém případě je náprava poměrně jednoduchá. Nesnažte se vůz startovat přes nabíjecí kabely a raději akumulátor odpojte od vozidla a připojte ho na nabíječku. Po dobití akumulátoru můžete opět vyrazit na silnice.
Dejte si pozor na kvalitu paliva
Není to ale jenom vybitý akumulátor, který vám může házet klacky pod nohy. Další problém se může týkat paliva. I to postupně degraduje vlivem okolního vzduchu a vlhkosti, protože nádrž je odvětrávaná. Tím pádem se z něj stává nekvalitní palivo. Týká se to primárně paliva s biosložkou. Tento případ ovšem nastává, když vůz necháte odstavení několik měsíců. Pak je lepší přidat do nádrže vhodné příměsi. Pokud už palivo v nádrži degraduje, je asi nejlepší volbou jeho vytažení a natankování paliva nového.
Na závěr se zmíníme ještě o jedné části automobilu, se kterou můžete mít při dlouhodobější odstávce problém. Je to zreznutí brzd, respektive brzdových kotoučů. Tato povrchová rez ovšem při prvním jemném přibrzdění povolí. Horší to může být se zatuhlými brzdovými bubny, které bude třeba vyčistit.
posted by David K. on Dub 18
Pokud zrovna nevlastníte automobil s automatickou převodovkou, musíte se potýkat s jednou důležitou povinností. Pokaždé, když chcete zařadit nebo přeřadit, musíte sešlápnout spojkový pedál. A to je proces, při kterém dochází k pozvolnému opotřebení spojky. Jestliže chcete, aby vám spojka ve voze vydržela co možná nejdéle, měli byste si naučit správně používat především v kolonách ve městě.
Co nejvíce škodí spojce?
Chcete vědět, kdy je spojka co možná nejvíce namáhána a dochází k jejímu opotřebení? Je to v okamžiku, kdy ji sešlápnete. Pokud tedy stojíte dlouhé koloně a musíte nepravidelně popojíždět, rozhodně nestůjte celou dobu na spojce. To je jeden z největších prohřešků, kterého se můžete vůči spojce svého automobilu dopustit.
Mnohem efektivnější z hlediska životnosti spojky je sešlápnout spojku, popojet, opět sešlápnout spojku, vyřadit, zabrzdit a čekat. I kdyby se tento proces měl opakovat stále dokola. Pro mnohé je tento styl jízdy obtěžující a může z něj za chvíli brnět noha. Vaše spojka vám ovšem z pohledu životnosti rozhodně poděkuje. Ve výsledku budete spokojeni i vy, protože ji nebudete muset měnit příliš brzy.
Snažte se sledovat provoz kolem vás
Časté nebo nesprávné sešlapávání spojky lze eliminovat také tím, že budete bedlivě sledovat provoz kolem. Když před vámi na semaforech stojí několik aut a padne zelená, nemačkejte spojku a nestůjte na ní, dokud se nerozjedou ostatní. To je zkrátka špatný scénář. A podobných je v silničním provozu daleko více. Snažte odhadnout rozjezd ostatních vozidel, rozjíždějte se plynule na delší dobu a raději popojíždějte na nižší rychlost, nežli budete opět vyřazovat.
Pokud budete dodržovat výše uvedené tipy můžete si být jisti, že spojka vám vydrží mnohem déle, než kdybyste na ní měli stále položenou nohu. A jestli tohle nechcete řešit, pořiďte si automat.
posted by David K. on Dub 5
Společnost VRANGELL a.s. je další, která se zapojila do projektu zaměřeného na moderní technologie a účinné nakládání s energiemi. Důkazem toho je projekt „VRANGELL a.s. – pořízení elektromobilů“, který vedl k pořízení dvou elektromobilů. Finanční prostředky jsou čerpány z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – NÍZKOUHLÍKOVÉ TECHNOLOGIE – Elektromobilita – Výzva V.
Bližší informace o projektu
Projekt s názvem „VRANGELL a.s. – pořízení elektromobilů“ byl realizován v období 2/2020 až 10/2020. Žadatelem byla právě společnost VRANGELL a.s., která se rozhodla vsadit na inovativní technologie. Způsobilé výdaje v rámci projektu činí 1 268 842,98 Kč, přičemž dotace nabývá výše 380 652,89 Kč.
Záměr tohoto projektu je celkem zřejmý. Cílem je přispění k čistší dopravě a zavedení inovativní technologie nízkouhlíkové dopravy právě ve zmiňované společnosti VRANGELL a.s. Tohoto cíle bylo dosaženo pořízením dvou nových elektromobilů.
Zakoupené elektromobily financované z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – NÍZKOUHLÍKOVÉ TECHNOLOGIE – Elektromobilita – Výzva V jsou využívány ke služebním účelům této společnosti. Jde tedy o naplnění podnikatelského záměru uvedeného v žádosti o finanční podporu z projektu.

Evropský fond pro regionální rozvoj
Za operačním programem Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost stojí Evropský fond pro regionální rozvoj, respektive Evropská unie. Společnost VRANGELL a.s. je tak další z firem, která mohla díky tomuto programu financovat dva elektromobily a přispět k lepšímu životnímu prostředí. Realizace celého projektu proběhla bez jakýchkoliv problémů a závad. Vše bylo dokončeno v požadovaných termínech a společnost VRANGELL a.s. může nyní spokojeně využívat dva zakoupené elektromobily financované z uvedeného dotačního titulu.
posted by David K. on Dub 4
Patříte mezi řidiče, kteří si pořizují automobily s turbodmychadlem? Milujete pořádný zátah turba a v případě naftových motorů oceňujete také velice přijatelnou spotřebu? Pak byste o tomto prvku v podobě turbodmychadla měli vědět jednu důležitou. Jak je to s dochlazováním turba poté, co svůj vůz pořádně protáhnete?
Vychlazení turba má svůj smysl
Když auto opravdu ženete, turbodmychadlo mnohdy pracuje na plné obrátky. Otáčky přesahující 250 000 nejsou žádnou výjimkou. A teď si představte, že takový motor okamžitě zhasnete. Už nedochází k žádnému dochlazení turba a to se ještě nějakou dobu točí. Může to být klidně i pár desítek vteřin. Chod na sucho a vysoké teploty jsou příslibem pouze jediné věci. A to je zničení ložiska nebo zapečení kroužků.
Přesně z těchto důvodů je vhodné dbát na určité dochlazování turba. Tím je myšleno jediné. Když přijedete po svižné cestě z práce domů, běžně vůz ještě při klidové jízdě zaparkujete a zhasnete motor. Právě při krátkém parkování dochází k dochlazování turbodmychadla a je všechno v pořádku. Když byste po vytáčení motoru zabrzdili rychle před domem a vypli motor, zaděláváte si na problémy.
Jak dlouho má probíhat dochlazování turbodmychadla?
Toto nepsané pravidlo je vhodné aplikovat i u vodou chlazeného turba. Ve své podstatě tímto zvykem chráníte své vlastní vozidlo, a to už si každý řidič jistě rozmyslí. Pokud jste před zastavení jeli normálně, stačí vám zhruba deset vteřin poklidného „blafání“ před domem a můžete vypnout motor. Pokud se chystáte zastavit po svižné jízdě, je lepší dochlazování turbodmychadla protáhnout. V takovém případě se bavíme zhruba o dvojnásobné době. Věřte, že když si na tento zvyk u vozu s turbem zvyknete, prodloužíte životnost takového motoru a v budoucnu se možná vyvarujete nepříjemný a drahým opravám. Stačí skutečně tak málo.
posted by David K. on Bře 21
Každý majitel osobního automobilu jistě správně tuší, že nedílnou součástí jeho vozu je autobaterie. Bez ní by ostatně nebylo možné ani nastartovat. Tento nezbytný prvek má ovšem svoji omezenou životnost. Pokud je autobaterie slabá, je nutné ji vyměnit. A právě s tímto procesem vám nyní pomůžeme. Přesvědčíme vás o tom, že za takovou výměnu rozhodně nemusíte platit v předraženém servisu.
Zjištění stavu autobaterie
Stav autobaterie lze do určité míry zjistit z praktického používání vozu. Pokud pociťujete, že auto už má co dělat, aby nastartovalo, je lze. Tyto situace obvykle nastávají v zimním období a při delší odstávce vozu v mrazu. S pomocí měřáku můžete prověřit, jaká je kapacita baterie. Tu lze svým způsobem „oživit“ prostřednictví vhodné nabíječky. Pak může autobaterie ještě nějaký čas vydržet. Pokud si ovšem už neudrží svoji kapacitu, je třeba přejít k výměně.
Jak vyměnit autobaterii v domácích podmínkách?
Většina autobaterií v osobních vozech je relativně snadno dostupná. Nejprve je třeba povolit upínací systém, aby bylo možné autobaterii vyndat. Před tím je nutné odpojit kabely autobaterie. V tomto směru platí jedno velice efektivní pravidlo. Nejprve musí dojít k odpojení záporného pólu a teprve poté k odpojení toho kladného.
Když baterii vyjmete a vložíte novou, proces je opačný. To znamená, že nejdříve připojíte kladný pól a teprve ten záporný. Nezapomeňte baterii přichytit prostřednictvím upínacího systému konkrétního vozu, aby při jízdě nedocházelo k pohybu autobaterie. Po tomhle všem máte hotovo. Ano, přesně takhle snadná je výměna autobaterie.
Nyní, když už víte, jak na to, nemusíte příště utrácet spoustu peněz za servisní úkony a můžete si autobaterii vyměnit svépomocí doma. Starou baterii navíc můžete dát do výkupu při nákupu nové autobaterie. Tím pádem můžete získat i zajímavou slevu.
posted by David K. on Úno 7
Poznávací značka je nedílnou součástí každého vozidla, které vyjede na silniční komunikace. O tom ví asi každý. Určitě také správně tušíte, že jízda bez poznávací značky je spojena s pokutou dosahující hodnoty až několik tisíc korun. Výjimkou je převoz nového auta s převozními značkami. V takovém případě se však jedná o krátkodobou záležitost a vůz po přihlášení obdrží plnohodnotné značky. Pokud by vás policista zastavil bez poznávací značky, můžete v horším případě přijít o řidičský průkaz na období až jednoho roku.
Ztráta vs. krádež poznávací značky
O poznávací značku můžete přijít dvěma způsoby. Jedním z nich je ztráta, ke které může dojít během jízdy. Pokud si všimnete, že vám z vozu odletěla poznávací značka, určitě ji budete chtít sebrat. V takovém případě přihlížejte k tomu, na jakém typu silniční komunikace se pohybuje. Zda je vhodné ihned zastavit a vstupovat do vozovky.
Horší případ nastane v okamžiku, kdy ztratíte poznávací značku a nevšimnete si toho. Pak je vhodné okamžitě navštívit příslušný úřad a nahlásit to. Může se totiž stát, že vás během jízdy policisté a vy jim budete hodně složitě dokazovat, že vlastně nejezdíte úmyslně bez poznávací značky.
Dalším scénářem může být krádež SPZ. Jestliže k něčemu takovému dojde, nahlaste to na policii. Je to jistota, protože s vašimi poznávacími značkami může být páchána trestná činnost. Hned poté navštivte úřad a dojděte si pro nové poznávací značky.
Nová registrační značka
Ať už půjdete na úřad kvůli ztrátě poznávací značky z jakéhokoliv důvodu, vezměte si se sebou příslušné doklady. Vedle průkazu totožnosti to bude i malý a velký technický průkaz. Popřípadě prohlášení od policie došlo-li ke krádeži. Počítejte s tím, že výměna za nové značky vás bude stát určitý poplatek. U automobilu je to 450 Kč, v případě motocyklu je to 200 Kč.
posted by David K. on Led 17
Automobily obecně patří k našim věrným pomocníkem. Přepravují nás z místa na místo, takže ním šetří nejenom spoustu drahocenných sil, ale také času. Pokud trávíte v autě velkou spoustu času, určitě si chcete dopřávat jistého komfortu. A ten může narušovat právě hluk. Možná byste měli vědět, že zvuku hlasitější jak 35 dB už jsou slyšitelnější nežli příroda, takže vás ve výsledku mohou nepříjemně omezovat.
Jestliže máte hlučné auto, je nejvyšší čas s tím něco dělat. Výrazný hluk může totiž vést i k nepříjemným bolestem hlavy. Minimálně je obtěžující při delších jízdách.
Obměna vozového parku
První rada bude asi nejnákladnější. Jednoduše si kupte nový vůz. Čím modernější vozidlo s menším hlukem v interiéru, tím bude pochopitelně dražší. Dnes už nejsou žádnou výjimkou ani speciální systémy, které přispívají k aktivní redukci hluku. Takový systém je označován jako ANR neboli Active Noise Reduction. Jinak řečený antihluk, na nějž si zvyknete velice rychle.
Jak odhlučnit vůz vlastními silami?
Pokud se vydáte druhou cestu, musíte se o odhlučnění automobilu postarat svépomocí. V tomto směru se vám nabízí hned několik možností. Za relativně přijatelné ceny můžete do vozu instalovat doplňující tlumící materiály. Mezi ně patří například tlumící rohože, čalouněné tkaniny a akustické tkaniny. Zaměřte se primárně na odhlučnění podlahy, ale také motoru a zbývající části vozidla.
Podceňovat byste ve výsledku neměli ani volbu těch správných pneumatik. Ty podle svého dezénu a výrobního materiálu hlučí při kontaktu s vozovkou odlišně. O tomto parametru vás ostatně informují štítky aplikované na pneumatikách. Věřte, že se mnohdy vyplatí připlatit si za kvalitnější pneumatiky. Daleko hlučnější bývají ty zimní. A vy přece nechcete celou zimu jezdit po silnicích s tím, že vám bude neustále hučet v uších. Tak neváhejte a vyzkoušejte některou z výše uvedených rad.
posted by David K. on Led 13
Každý z nás má rád pohodlí při jízdě ve svém automobilu. Pokud jde o zimu, platí to dvojnásob. Jednou z příjemných funkcí moderních aut je vyhřívání sedadel, které vás po nastoupení do vozu hodně rychle zahřeje. Jestliže nic takového váš automobil nemá, nezoufejte. Jednoduše vsaďte na vyhřívané autopotahy.
Vyhřívaná sedadla může mít každý
Elegantní, praktické a pohodlné. Přesně tak lze ve zkratce charakterizovat vyhřívané potahy. Autopotahy jsou napájeny z 12V zásuvky ve vozidle. Jejich obsluha je velice snadná prostřednictvím speciálního ovládání. Navíc si můžete užívat různé varianty výhřevu.
Ať už vyhřívané potahy schováte pod klasické autopotahy nebo je díky jejich originálnímu vzhledu necháte přiznané, vždy budete spokojeni. Kapitolou samou o sobě je také vyhřívaná deka či vyhřívaný podsedák. Jestliže vás zaujaly vyhřívané autopotahy, pak vybírejte jen u zkušených profesionálů. Pestrého výběru se vám dostane skrze internetový portál https://www.vopi.cz/vyhrivane-autopotahy/.
Škrabka na led s rukavicí
Při shánění zimní výbavy zkuste myslet i na ty nejmenší detaily. Není to pouze příjemné teplo poté, co nastoupíte do automobilu. Vhod vám může přijít i škrabka na auto s rukavicí. Proč byste měli mít při škrabání skel na vozu zmrzlé a mokré ruce? To přece není vůbec zapotřebí. Stačí využít praktické škrabky s hřejivou rukavicí. I tento proces můžete provést rychle, snadno, a hlavně pohodlně.
Pokud jde o vozový park, zatočte se zimou jednou pro vždy, a to na všech frontách. Obraťte se v tomto směru na společnost VOPI, která vše výše uvedené nabízí. V případě vyhřívaných autopotahů budete mít kromě jiného na výběr. Dejte zelenou kvalitě pojící se s cenovou dostupností. Udělejte si radost a pořiďte si tyto vymoženosti na zimu do každého svého vozu. Věřte, že budete nadmíru spokojeni.
posted by David K. on Led 3
S dopravními prostředky se váže řada nejrůznějších systémů a významných prvků. Jedním z nich je mimo jiné také EGR ventil. Jen málokdo však ví, co si pod touto zkratkou má představit. To samé platí také o tom, k čemu tato komponenta vlastně je a jaké mohou nastat problémy s ní samotnou. Jestliže jste na tom podobně, to nejdůležitější vám prozradíme v následujících řádcích.
Co je to EGR ventil?
Zkratka EGR znamená Exhaust Gas Recircualtion, což je do jisté míry jasně vypovídající název. V překladu jde o recirkulaci výfukových plynů. To znamená, že tento ventil navrací část spalin zpět do sání. Důvod to má naprosto zřejmý. Vlivem norem Euro 3 přišly povinnosti z pohledu znečišťování ovzduší. A právě EGR ventil přispívá ke snižování hodnot emisí.
Ventil je nejčastěji umísťován před výfukovou část turbodmychadla. Tyto důmyslné systémy vznikly nejprve jako podtlakové, teprve až u novějších modelů automobilů jsou elektronicky řízené. Z mnohých EGR ventilů se díky jejich vývoji staly určitými částicovými filtry.
Co se může zkazit na EGR ventilu?
Vzhledem k tomu, že EGR ventilem vlastně proudí výfukové plyny, může nastat vytvoření sazí a horkých plynů. Výsledkem toho všeho je postupné zanášení ventilu karbonem. Díky tomu se snižuje průměr ventilu a přichází na přetřes první nepříjemnosti. Z auta se vám může začít kouřit, dojde ke snížení volnoběhu až jednoho dne automobil nemusíte nastartovat vůbec.
Lék na ucpaný EGR ventil samozřejmě existuje. Jednou z možností je jeho výměna. S přihlédnutím k tomu, že jde o nákladnější záležitost vítězí spíce repasování EGR ventilu. V některých případech to však už není možné, a to hlavně v okamžiku, když je ventil totálně zakarbonovaný. Někdo se snaží EGR ventil zaslepit, což zrovna není ideální řešení, kvůli němuž byste mohli problémy na Stanici technické kontroly.