Archive for the ‘Auto’ Category

posted by David H. on Srp 10

Krásné čisté auto, které se navíc leskne, je vizitkou každého pořádné byznysmena. Nejenom tito lidé, ale i my normální smrtelníci můžeme mít krásné auto, které nám budou všichni závidět. Dokonce k tomu nepotřebujeme auto nové, ale bohatě nám postačí, když se naučíme, jak správně vyčistit interiér a exteriér našeho vozu. Kdo by chtěl jezdit špinavým autem plným nepořádku že? V krásně uklizeném a čistém autě se vám pojede jedna radost. Pojďme se tedy podívat, jak důkladně vyčistit interiér a exteriér vozu.

Zázrak jménem soda

Hned na začátku vám prozradíme tajemství očisty, kterou je všem známá jedlá soda. Tento přípravek je báječným pomocníkem při úklidu domácnosti, nicméně je také vhodný pro úklid a očistu vašeho vozu. Jedlá soda dokáže zbavit vůz přebytečné vlhkosti, ale odstraní také zápach a zatuchlost, která se může v autě vyskytovat. Stačí jen sodou posypat sedačky a koberce vozu, a nechat působit přes noc. Na druhý den vzít vysavač a vše důkladně vysát.

ištění auta

Interiér od podlahy

Použití jedlé sody patří mezi tzv. lidové pomůcky. Ne ovšem všichni řidiči jsou zastánci těchto rad, a proto se raději obrátí na profesionální techniku. V dnešní době existuje celá řada profesionálních čističů koberců a potahů, které dokáží odstranit nečistotu z čalounění sedaček i koberců. Při očistě interiéru nezapomeňte vše vyčistit řádně od podlahy. Nezapomeňte na klimatizaci a také důkladně vyčistěte přední a boční skla. Můžete k tomu použít již zmíněnou jedlou sodu, ocet s vodou, kartáček na zuby, štětec a další pomůcky.

Očista exteriéru

V případě očisty exteriéru se doporučuje pořádně omýt kola a pneumatiky, zaměřit se také na důkladnou očistu předních skel, bočních skel a nevynechat ani zadní sklo. Pořádně omyjte plasty na autě i lak. Dejte si ovšem pozor, abyste ho nepoškrábali. V případě, že si nevíte očistou exteriéru, resp. celého auta, rady, obraťte se na profesionální služby nebo si zajeďte do myčky vozidel.

posted by David H. on Čvc 20

V automobilu tráví většina z nás každý den alespoň několik minut, někteří dokonce několik hodin. Není se proto čemu divit, že se v nich chceme cítit co nejbezpečněji. Z tohoto důvodu se tak automobilky předhánějí v tom, jakou bezpečnostní výbavu jejich vozy nabízejí. Určité podmínky a požadavky na bezpečnostní výbavu automobilu klade také regulace ze strany Evropské unie. Pojďme se tedy blíže podívat na to, s jakými bezpečnostními prvky se v nových automobilech lze setkat.

Vyřešení problému spojeného s mrtvým úhlem

Jedním ze strašáků především nových nezkušených řidičů je tak zvaný mrtvý úhel neboli prostor, který řidič není schopen při řízení vidět za pomoci žádného ze zpětných zrcátek ani přímým pohledem. V současné době se mnoho automobilových firem snaží tento problém vyřešit prostřednictvím instalace speciální soustavy kamer a senzorů, které řidiče na výskyt vozidla v jeho mrtvém úhlu upozorní. Jednou z výhod tohoto kamerového systému, který se často označuje termínem Blind-spot View Monitor, je, že řidiče před možnou nebezpečnou situací nejen varuje, ale zároveň mu na displeji přístrojové desky zobrazí pohled na levou či pravou stranu automobilu, podle toho ve kterém mrtvém úhlu se jiné vozidlo nachází. Navíc obraz z těchto širokoúhlých kamer se na displeji přístrojové desky řidiči ukáže i v dalších situacích, například když chce přejet do jiného jízdního pruhu, čímž systém samozřejmě zvyšuje bezpečnost jízdy obecně. Podobně ho řidiči jistě ocení i za zhoršených světelných podmínek, jako je hustý déšť či mlha.

auto bezpečnost

Další užitečné vychytávky

K dalším novinkám z hlediska nejrůznějších bezpečnostních a asistenčních systémů patří například systém, který zabraňuje případným kolizím s jinými vozidly při couvání. Tento systém řidiče upozorní na případná vozidla, která se k němu přibližují, a zároveň systém rovněž automaticky aktivuje brzdy. Dalším inovativním systémem, který lze u některých nových aut nalézt, je asistent pro bezpečné vystupování, jehož funkcí je zabránit možným nehodám v situacích, kdy se zezadu přibližují jiná vozidla. Pokud k takové situaci dojde,  asistent na malou chvilku uzamkne dveře, a řidič ani ostatní pasažéři nemohou do nebezpečné situace z vozu vystoupit.

posted by David H. on Čvc 6

Mnoho lidí dává před koupí nového auta přednost koupi auta staršího. I proto se v České republice tak daří nejrůznějším autobazarům. Koupě staršího ojetého automobilu má samozřejmě své výhody i nevýhody. Z tohoto důvodu se při vybírání vyplatí určitá obezřetnost a opatrnost. Jednou z věcí, která většinu potenciálních zákazníků odrazuje, je zjištění, že auto má poměrně velký počet najetých kilometrů. Většina lidí totiž předpokládá, že čím méně má ojeté auto najeto, tím lépe. Do určité míry samozřejmě ano, ale…

Pozor na stočený tachometr

Pokud se totiž budete při koupi ojetého automobilu zajímat pouze o počet najetých kilometrů a nebudete věnovat dostatečnou pozornost dalším důležitým věcem, může se snadno stát, že se stanete obětí poměrně rozšířené praktiky některých prodejců, stočeného tachometru. I prodejci vědí, že pro mnoho lidí je počet najetých kilometrů jakýmsi magickým číslem a že pokud chtějí prodat, lze si k tomu poměrně snadno dopomoci. Navíc, když k tomu v autobazaru přidají dojemnou historku, že auto si na důchod koupil starší pán, ale pak s ním ze zdravotních důvodů téměř nejezdil, mnoho lidí neodolá.

auto

Proč dát přednost autu s vyšším počtem najetých kilometrů

Jedním z důvodů je samozřejmě skutečnost, že stav tachometru opravdu odpovídá realitě, a vy tak máte představu o tom, do čeho možná budete muset v krátké době investovat. Navíc vás nečekají problémy, které často trápí automobily, které byly skutečně dlouhou dobu spíše „úloženkami“, tedy převážnou většinu času stály a příliš nejezdily. I takováto auta stárnou a náhlé nasazení těchto aut do běžného používání je často spojeno s problémy jako úniky oleje, ztvrdlá těsnění, zatuhlé brzdy či zpuchřelé gumové hadičky. Tyto problémy jsou následně nejen nepříjemné, ale také nebezpečné a jejich odstranění znamená další finance navíc. Mnohdy je proto lepší dát přednost autu s vyšším počtem najetých kilometrů, které bylo pravidelně na kontrolách a drobných opravách v servisu.

posted by David H. on Čvn 22

Cestování je každodenní součástí našeho života. Mnoho lidí stráví každý den za volantem několik hodin při dojíždění do práce, další hodiny pak o víkendu, když chtějí vyrazit na výlet. Většina silnic bohužel na kapacitu současné dopravy nebyla stavěna, a tak se poměrně často stává, že v případě jakékoli nehody, která se na dané komunikaci stane, či v době dopravní špičky nebo opravy silnice, cestující uvíznou v dopravní zácpě. Naštěstí existuje hned několik online služeb a aplikací, jejichž prostřednictvím můžete sledovat aktuální dopravní situaci a vaši cestu v případě nutnosti pozměnit.

Klasika od Googlu a Seznamu

Jednou z možností, jak dopravní situaci zjistit, představují online mapy, například Google Mapy či Mapy.cz. Obě služby jsou zdarma. O něco lepší služby poskytuje Google, neboť Google Mapy umožňují vyhledat nejkratší či nejrychlejší trasu s ohledem na momentální dopravní situaci a zároveň je lze velmi dobře využít nejen při cestování u nás, ale také v zahraničí. Jejich informace patří k nejpřesnějším, neboť data získávají z několika různých zdrojů. I Mapy.cz vám mohou poradit s dopravními informacemi, ale bohužel zatím při výpočtu délky trasy a potřebného času aktuální dopravní situaci nezohledňují.

google maps

Dopravní informace na webu

Podrobné informace o dopravní situaci na českých silnicích a dálnicích poskytuje rovněž portál Bezpečné cesty, který nabízí interaktivní mapu s informacemi o nejrůznějších nehodách, uzavírkách i dalších potížích a omezeních, se kterými byste se na cestě mohli setkat. Můžete zvolit službu Trasa, která vám nalezne všechny problémy na vámi zvolené cestě, a vy si pak trasu upravíte tak, abyste se těmto místům vyhnuli. Mapu aktuální dopravní situace naleznete také na webu Zelená vlna Českého rozhlasu či ÚAMK. Poslední službou, o které se zmíníme, je Waze, která prvoplánově funguje jako navigace pro chytré telefony, ale při plánování trasy neustále zohledňuje aktuální dopravní situaci, zobrazuje překážky, objížďky a další komplikace. Data získává z několika různých zdrojů, jedním z nich jsou i její uživatelé.

posted by David H. on Čvn 8

Nový rok 2020 s sebou přinesl i jednu poměrně zásadní změnu související s emisními limity pro nově vyrobené automobily. Došlo k dalšímu zpřísnění emisního limitu pro oxid uhličitý, jehož dosažení je pro klasické spalovací motory téměř nereálné. Jedná se tak o další krok, kterým jsou automobilky nuceny přeorientovat svou výrobu směrem k ekologičtějším alternativním vozům.

Jeden gram za sto milionů eur

Nově uváděné automobily by neměly v průměru vypouštět více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To současně odpovídá spotřebě 4,06 litrů benzínu nebo 3,54 litrů nafty na sto kilometrů. Až dosud přitom byl limit 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr, došlo tak ke zpřísnění téměř o čtvrtinu. Automobilové firmy má tento limit nutit k větší orientaci na hybridní vozy a také elektromobily. Splnění limitu je pro automobilky finančně velmi náročné, výrobců udávají, že v průměru každé snížení emisí oxidu uhličitého o pouhý jeden gram je stojí přibližně sto milionů euro, které musí věnovat do vývoje speciálních technologií. Pokud nově vyrobené vozy tyto limity nesplní, hrozí automobilkám poměrně tučná pokuta, mělo by se jednat o dva a půl tisíce korun za každý gram oxidu uhličitého navíc.

emise

Budoucnost je v alternativních pohonech

Zavedení tohoto nového emisního limitu pro oxid uhličitý je určitým prvním krokem, který je spojený i s budoucí normou Euro 7, u které se předpokládá, že běžné spalovací motory ji nebudou schopny splnit, a plánuje se také nová metodika měření emisí. Za pět let, tedy v roce 2025, by mělo dojít k dalšímu zpřísnění tohoto limitu a o pět let později znovu. Plán Evropské unie totiž je, aby byl do roku 2030 podíl elektromobilů na všech prodaných vozidlech alespoň třetinový. V současné době tento podíl splňuje pouze Norsko, které majitele elektrovozidel podporuje bohatými dotacemi a dalšími výhodami spojenými s jejich používáním.

posted by David K. on Dub 17

Zvažujete do firmy pořídit elektromobil? Elektromobilita je v dnešní době stále populárnějším tématem a upíná se na ní čím dál více komerčních subjektů. Mezi ně mimochodem patří společnost CDS CARS s.r.o., která se také vydala touto cestou. Splnila podmínky hned dvou dotačních projektů, jež následně získala a zrealizovala.

Kompaktní nabíjecí stanice

elektromobilitaPrvní projekt byl zaměřen na vybudování kompaktní nabíjecí stanice s využitím integrovaného OZE. Výsledkem tohoto dotačního titulu je dostatečně prostorné kryté stání, kde je možné dobíjet elektromobily.

Tato nově vybudovaná kompaktní stanice je navíc obohacena o integrovaný OZE, a to přesně o fotovoltaický systém. Realizace tohoto projektu proběhla v období 5/2017 až 6/2018. Způsobilé výdaje činily 505 682,60 Kč a poskytnutá dotace byla ve výši 404 546,08 Kč.

Dva firemní elektromobily

Společnost CDS CARS s.r.o. uspěla také v rámci druhé dotace, jejímž výsledkem bylo pořízení dvou elektromobilů. Ty nahradily dvě stávající firemní auta a nyní jsou využívány pro provoz na kratší a středně dlouhé vzdálenosti. Jejich užití se pozitivně promítá do nižších provozních nákladů vozového parku firmy.

Oba dva vozy a vybudovaná dobíjecí stanice jsou praktickým přínosem pro společnost CDS CARS s.r.o. K realizaci této dotace došlo v období 2/2018 až 2/2019. Výše způsobilých výdajů byla 805 000 Kč a velikost dotace činila 603 750 Kč.

logo EU

Evropský fond pro regionální rozvoj

V obou dvou případech společnost CDS CARS s.r.o. www.smartev.cz využila dotační prostředky Evropské unie. A to v rámci operačního programu s názvem Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – NÍZKOUHLÍKOVÉ TECHNOLOGIE – II. Výzva. Bylo to v případě akumulace energie a elektromobility. Výsledkem obou dotačních titulů je fungují řešení šetrné k životnímu prostředí a přispívající ke snižování CO2 v ovzduší.

posted by David K. on Dub 6

Autonomní vozidlo je pojmem, se kterým se budeme v budoucnu setkávat čím dál častěji. Tento výraz má jednoznačný význam. Jde o samořízené motorové vozidlo, jež ke svému provozu nepotřebuje žádného řidiče. Pojem autonomní je v tomto směru hodně obecný, protože na trhu se můžete setkat hned s pěti úrovněmi automatizace, s nimiž vás nyní seznámíme.

Úrovně autonomního řízení

Na počátku všeho je pochopitelně nulová automatizace, v rámci níž vůz vydává maximálně výstražná upozornění, ale o všechno ostatní už se musíte starat sami. To v případě prvního stupně narazíte na adaptivní tempomat a na systémy jako udržování v jízdním pruhu nebo zabránění nárazu. Druhý stupeň vypovídá o částečné automatizaci, kdy může systém zasahovat do řízení, a to změnou rychlosti jízdy a otáčením volantu. Člověk ale musí být vždy na pozoru, aby mohl zasáhnout.

autonomní řízení

Autonomní řízení přichází spíše s třetím stupněm automatizace, kdy už si můžete na rovnějších úsecích užívat zcela automatického provozu. Ten v podání vysoké automatizace nabývá se čtvrtým stupněm, kdy do řízení už nemusíte zasahovat v podstatě vůbec. Jen v případě zhoršeného počasí či jiných nepředvídatelných věcí. Za plně autonomní, respektive automatické řízení je považován pátý stupeň, kdy stačí jen nasednou a zadat patřičný cíl.

Co je potřeba pro autonomní řízení?

V závislosti na konkrétním stupni autonomního řízení jsou zapotřebí nejrůznější systémy, které začínají GPS lokalizátory a pokračují přes radary, lidar a končí počítačovým viděním. V tomto ohledu dochází k neustálému vývoji a na trhu jsou představovány novější a vybavenější koncepty zaměřené na autonomní řízení. Tak uvidíme, na co se můžeme těšit v následujících letech, protože automatizované řízení je už dlouhodobě  a celkem úspěšně testováno například ve Spojených státech amerických.

posted by David H. on Bře 23

Snižování emisí a ekologické zátěže z motorové dopravy je velké téma nejen v rámci Evropské unie. Je potřeba zavádět účinná opatření, aby docházelo ke snižování vlivů na přírodu a životní prostředí. Proto EU zavádí nový systém monitorování spotřeby, který by tomu měl napomoci.

Spotřeba pod přísným dohledem

Evropská unie chce monitorovat spotřebu každého auta a sledovat její odchylku od normované spotřeby. Řidiče chce pomocí dalších nástrojů a poplatků následně přinutit jezdit úsporně. EU proto vyvíjí mechanismus sledování reálné spotřeby auta, její porovnávání s výrobcem udávanými hodnotami a na základě zjištěných údajů vyvozování důsledků pro řidiče. Sběr dat má posloužit nejen ke statistickým účelům, ale především k prevenci znečišťovaní a většímu si uvědomění osobní zodpovědnosti za stav životního prostředí.

edadeaceecddfebaad

Sběr dat reálné spotřeby aut dnes není po technické stránce žádný problém. Prakticky každé auto je vybaveno palubním počítačem sledujícím mnoho provozních údajů, které jsou za určitých podmínek k dispozici. Aby se však EU pojistila, od začátku roku 2020 bude muset každé nové vozidlo umět sledovat svou reálnou spotřebu a údaje o ní ukládat do paměti. Po roce 2021 pak i každé nově prodané auto bude muset toto zvládat. Momentálně se pracuje na mechanismu sběru údajů, na základě kterých by se mohli dělat potřebné zásahy, případně opatření.

Větší důraz na ochranu prostředí

Nahlas se dokonce uvažuje o obdobě jakési daně za nadlimitní znečišťování ovzduší. Možná to zní dost nepravděpodobně, ale časy se mění a my se musíme k ochraně přírody skutečně postavit čelem. Je tedy možné, že i takové změny nás v budoucnu čekají. Toto má být jen první krok, který vůbec umožní získávat a analyzovat data, která jsou doposud pouze odhadována na základně údajů od výrobců. Řada lidí s tímto monitorováním nesouhlasí, ale na druhou stranu může pomoci zjistit objektivní zátěž, jakou auta mají pro naši planetu.

posted by David H. on Bře 2

Jezdíte často přes Německo? Jejich dálnice a silnice jsou mezi českými řidiči poměrně oblíbené – jsou zdarma, v dobrém stavu a na dálnicích navíc neplatí žádný rychlostní limit. Pro milovníky rychlé jízdy tedy naprosto ideální kombinace. Jenže i v Německu začíná přituhovat a pro bezohledné řidiče se situace po novelizaci některých pravidel trochu komplikuje. Mění se pokuta za nevytvoření záchranné uličky pro vozidla IZS, nebudete moci stát ve druhé řadě nebo na cyklotrase či pěší zóně a mnoho dalšího.

Radary už neošidíte

V prvé řadě zapomeňte na používání jakýchkoliv aplikací, které vás mají upozornit na radary. Pokud budete tuto službu využívat, vystavujete se pokutě 75 EUR. Rozhodně se nevyplatí to riskovat. Další změny zahrnují například větší vzdálenost při parkování před křižovatkou. Ve městech si tedy dejte pozor, kam vaše auto odstavíte. Pro lepší výhled řidičů do křižovatky budete muset nově parkovat dále od hrany křižovatky. A zdá se, že policisté budou v kontrole dodržování tohoto nařízení poměrně nekompromisní.

edcbbbadcfedbedcda

Sanitce nechte prostor

Důležité je také pravidlo ohledně vytvoření záchranné uličky pro průjezd sanitky. Ti, kteří nevytvoří záchrannou uličku, mohou odejít s pokutou až 200 EUR a získají dva trestné body do karty řidiče. V budoucnu se dokonce uvažuje o zákazu řízení na jeden měsíc. Pokud však pojedete vytvořenou záchrannou uličkou, hrozí vám pokuta nejméně 240 EUR, dva trestné body a zákaz řízení až na jeden měsíc.

Cyklista v bezpečí

Řada nových pravidel se týká také vztahu mezi cyklisty a řidiči. Zdá se, že v posledních letech přibývalo nehod a různých kolizí mezi auty a cyklisty. Existují například nová pravidla pro předjíždění cyklistů, kdy je nutné dodržte určitý minimální odstup. Na některých komunikacích dokonce může správce zcela zakázat předjíždění jednostopých vozidel.

Copyright © 2025 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.